VŠZDRAV:ZZANA3582 Anatomie - Informace o předmětu
ZZANA3582 Anatomie
Vysoká škola zdravotnickázima 2016
- Rozsah
- 20/14. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. (přednášející)
- Garance
- doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Etika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se stavbou a terminologii anatomických struktur a orgánových systémů lidského těla. Na poznatky anatomie navazuji předměty fyziologie a patologie.
Cílem předmětu je seznámit studenty s latinskou terminologií v anatomii, se stavbou a funkcí lidského těla na molekulární, buněčné, tkáňové, orgánové a soustavové úrovni ve vztahu k aplikovatelnosti na praxi - Osnova
- Základní jednotky živé hmoty
- Funkční anatomie tkání
- Vývoj těla, názvy jeho částí, orientace na těle
- Kostra člověka
- Kostní spojení
- Svalová soustava
- Krevní oběh
- Lymfatický systém
- Dýchací soustava
- Trávicí soustava
- Močový systém
- Ženská pohlavní soustava
- Mužská pohlavní soustava
- Látkové řízení organismu
- Kožní ústrojí
- Periferní nervový systém
- Centrální nervová soustava
- Zrakové ústrojí
- Sluchové ústrojí
- Kosterní soustava, osový skelet a lebka
- Kostra hrudníku a proximální končetiny
- Kostra pánve a distální končetiny
- Kosterní svaly, svaly končetin
- Svaly hlavy, krku, trupu, zad a pánevního dna
- Trávící soustava
- Srdce a plíce
- Ledviny
- Pohlavní orgány muže
- Pohlavní ústrojí ženy, topografie malé pánve
- Centrální a periferní nervová soustava, mozek, mícha, hlavové a míšní nervy
- Smyslové orgány, kůže, nos, oko a ucho
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- Anatomie. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024738178. info
- MELLOVÁ, Y. a G. HEŠKOVÁ. Anatómia človeka pre nelekárske študijné programy. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-335-6. info
- doporučená literatura
- MELLOVÁ, Y. a G. HEŠKOVÁ. Anatómia človeka pre nelekárske študijné programy. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-335-6. info
- GRIM, M., R. DRUGA a J. STINGL. Základy anatomie 5. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-179-8. info
- DAUBER, W. Feneisův obrazový slovník anatomie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1456-1. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 32 hodin
- Stavba buňky, buněčný cyklus, buněčná organela, buněčná membrána, membránové receptory. Funkční morfologie tkání
- Roviny, osy a základní směry pro orientaci na lidském těle
- Stavba kosti, spojení kostí. Osový skelet a lebka. Kostra hrudníku a končetin. Stavba pánve, pánevní rozměry, pánevní vazy
- Stavba příčně pruhovaného svalu. Přehled svalových skupin. Svaly břicha a pánevního dna
- Stavba srdce. Excitomotorické centrum srdce. Innervace srdce. Systémový a plicní oběh. Přehled arterií a vén
- Krev, složení krve. Krevní plazma, erytrocyty a leukocyty. Krevní skupiny. Krvetvorba
- Imunitní systém. Thymus, lymfatické uzliny a slezina. Přehled regionálních lymfatických uzlin a lymfatických cév
- Stavba dýchacího ústrojí. Dýchací cesty a plíce. Topografické poměry v dutině hrudní
- Soustava zažívací. Dutina ústní a slinné žlázy. Stavba jícnu, žaludku, tenkého a tlustého střeva. Pankreas a játra. Žlučník a vývodné cesty žlučové. Topografické poměry v dutině břišní
- Anatomie močového ústrojí. Stavba ledviny a vývodných cest močových. Pohlavní ústrojí muže
- Anatomie pohlavního ústrojí ženy. Cytologie endometria. Uspořádání myometria. Poloha dělohy a děložní vazy. Topografické poměry v malé pánvi
- Oplození, vývoj embrya a plodu. Fetální a placentární oběh. Plodové obaly a placenta
- Anatomie velkých žláz s vnitřní sekrecí. Diseminovaný systém buněk s vnitřní sekrecí
- Stavba nervového systému. Mícha a mozkomíšní obaly. Mozkový kmen. Mesencephalon, diencephalon a telencaphalon. Mozková kůra a bazální ganglia. Limbický systém. Mozkové komory a mozkomíšní mok. Mozkové nervy. Stavba periférního nervového systému
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2016/ZZANA3582