VŠZDRAV:ZZNPP6798 Neodkladná péče v pediatrii - Informace o předmětu
ZZNPP6798 Neodkladná péče v pediatrii
Vysoká škola zdravotnickázima 2017
- Rozsah
- 16/20. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Bohuslav Mrzena, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. MUDr. Bohuslav Mrzena, CSc.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Fyziologie a patofyziologie, Chirurgie a traumatologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, IZS, Klinická propedeutika, Neodkladná péče v akutních a kritických stavech, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči, Odborná praxe, Profesionální komunikace a prevence násilí, Psychologie, První pomoc v mimořádných a krizových situacích, Sociologie, Vnitřní lékařství a neodkladná péče v interních oborech, Neodkladná péče v gynekologii a porodnictví
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět pediatrie je součástí komplexu klinických oborů. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevenci onemocněni a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišností multidisciplinární péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče.
Cílem předmětu je:- získat základní poznatky o tělesném a duševním vývoji zdravého a nemocného dítěte
- seznámit s odlišnostmi péče o děti dle věku, zejména s akutními stavy z hlediska ohrožení života dítěte jako teoretickým základem pro práci na úsecích neodkladné péče
- získat poznatky o příčinách, projevech, diagnostických, terapeutických postupech při intoxikacích a náhlých stavech v pediatrii
- získat znalosti o specifické problematice odborné ošetřovatelské péče o nemocné děti
- seznámit s problematikou týraných dětí
- Osnova
- Rozdělení dětského věku, psychomotorický a smyslový vývoj. Očkování. Základy vyšetření dítěte v jednotlivých věkových obdobích
- Infekční choroby dětského věku. Charakteristika onemocnění, příčiny, klinický obraz, vyšetřovací metody, terapeutický postup
- Urgentní stavy v pediatrii. Úrazy a otravy v dětském věku. Naléhavé diagnostické a léčebné výkony v dětském věku
- Syndrom náhlého úmrtí kojence
- Základní postupy v poskytování první pomoci a resuscitační péče podle věku
- Týrané a zneužívané dítě, dítě v bezprostředním ohrožení života
- Ošetření novorozence
- Resuscitace novorozence
- Postresuscitační péče
- Výkony a postupy (dle vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., § 3 odst. 1, § 17 a § 30)
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- MUNTAU, A.C. Pediatrie. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6. info
- SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
- FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
- SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2. info
- doporučená literatura
- ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- SEDLÁKOVÁ, G. a D. KALÁTOVÁ. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4. info
- Péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-489-4. info
- VACUŠKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii I. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-491-7. info
- HLADÍK, M. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-472-0. info
- SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 16 hodin
- Psychické, somatické a sociální potřeby dětí zdravých a nemocných
- Stupně diferencované péče o novorozence. Rooming – in systém
- Klasifikace rizikového a patologického novorozence. Intenzivní péče o novorozence na JIP, v inkubátoru, ve vyhřívaném lůžku. Alternativní péče a spolupráce s rodiči dítěte
- Charakter práce u kojenců a batolat. Institucionální péče o děti – kojenecké ústavy, dětské domovy, jesle, zdravotnická zařízení. Požadavky na práci na dětském oddělení. Výchovné zaměstnávání dětí
- Onemocnění urogenitálního traktu, trávicího ústrojí, onemocnění pohybového aparátu a nervového systému
- Rozdělení a typy postižení u dětí – smyslové vady, tělesná postižení, mentální a kombinované vady
- Ambulantní dětská oddělení, logopedické a psychologické poradenství, péče o dítě ve stacionářích
- Problematika týraných a zneužívaných a zanedbávaných dětí, prevence patologických jevů. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Tělesné týrání dítěte aktivní a pasivní povahy. Psychické týrání. Sexuálně zneužité děti. Děti v ohrožení. Rizikové životní situace a psychické strádání dítěte
- Metodika výchovné péče v kojeneckém věku, v mladším batolivém věku, ve starším batolivém věku
- Herní aktivity dětí v nemocnici. Bezpečné prostředí pro dítě
- Edukace dětí a doprovodu, spolupráce s rodinou
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2017/ZZNPP6798