VŠZDRAV:PAZPSY1918 Zdravotnická psychologie - Informace o předmětu
PAZPSY1918 Zdravotnická psychologie
Vysoká škola zdravotnickázima 2019
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- Út 10. 9. až Ne 13. 10. každé liché pondělí 8:00–9:30 Učebna 9, Duškova, Po 25. 11. až Ne 22. 12. každé liché pondělí 8:00–9:30 Učebna 9, Duškova, Po 6. 1. až Ne 12. 1. každé liché pondělí 8:00–9:30 Učebna 9, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Etika, Odborná latinská terminologie, Filozofie, Psychologie, Sociologie, Zdravý životní styl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistentka (program VŠZDRAV, POR)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumět subjektivnímu prožívání nemoci a prožívání nemoci v čase. Pochopit psychosomatické vztahy vzniku onemocnění, nemoc jako určitý druh sociální deviace. Seznámit s reakcemi nemocných. Porozumět problematice sociální patologie. Naučit odlišit jednotlivé behaviorální poruchy.
- Výstupy z učení
- - používat odbornou terminologii
- vysvětlit základní pojmy
- popsat subjektivní prožívání nemoci v čase
- vysvětlit vztahy mezi tělesnou a psychickou stránkou nemoci
- definovat psychologickou problematiku ve vztahu k porodnictví a gynekologii
- vyjmenovat zásady terapeutického rozhovoru - Osnova
- 1. Psychologie nemocného
Autoplastický obraz nemoci, poměr pacienta k nemoci, bolest akutní, chronická, duševní, somatická.
Psychoterapie bolesti, strach, úzkost. - 2. Informační teorie psychiky, struktura psychiky
Charakteristika lidské psychiky, psychické děje, stavy zúženého vědomí – engramy.
Engramické události jako aspekty potencionální i skutečné příčiny nemoci. - 3. Zdravé a narušené psychosoma
Koncepce psychického zdraví a nemoci.
Somatické aspekty zdraví, psychické aspekty zdraví, duchovní aspekty zdraví.
Nemoc v odlišném pohledu celostních terapií a systémů. Pojem zdraví, zdravotní stav. - 4. Poruchy psychologických procesů a stavů
Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska.
Poruchy procesů vnímání, paměti, myšlení, citů, vůle.
Stručný přehled psychoteraupetických systémů, psychologické směry a postupy. - 5. Psychologie ženy a těhotenství
Psychika ženy, stereotyp pohlavních rolí, psychika ženy v závislosti na reprodukčním cyklu, sexualita ženy.
Prenatální psychologie, psychologie těhotenství, sexualita v těhotenství.
Emoční poruchy v těhotenství, psychosomatika v těhotenství.
Rodina a jiná sociální opora ženy v těhotenství.
Psychologické aspekty interrupce a potratu. - 6. Psychologické aspekty porodu
Porod jako náročná životní situace, emoční krize při porodu, psychologický přístup k rodící ženě.
Bolest při porodu, psychosociální faktory ovlivňující porodní bolest.
Psychosomatické aspekty porodu, podpora rodičky při porodu.
Psychologie specifických porodnických situací – předčasný porod, porod mrtvého plodu, dítě s vrozenou vývojovou vadou. - 7. Psychologie poporodního období
Psychika ženy v období šestinedělí, psychologie novorozence, sexualita v šestinedělí.
Psychologie vztahu matka - dítě, rodičovské chování, poruchy časné interakce a mateřských afektů, psychosomatika v šestinedělí.
Psychické poruchy po porodu.
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Extrospekce a poznání jiných lidí. Využití poznatků z psychologie, stanovisek k různým druhům typologií.
- 2. Sebevýchova – duševní hygiena. Seznámení se s relaxačními technikami a jejich využitím (Schulzův autogenní trénink, dechová cvičení), ukázky muzikoterapie, dotykové terapie.
- 3. Aktivní sociální učení. Nácvik verbální a neverbální komunikace v interpersonálním styku. Umění rozhovoru v sociální interakci, navázání kontaktu, schopnost empatie, umění naslouchání, základní asertivní techniky.
- 4. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného.
- 5. Terapeutické rozhovory s nemocnými. Autoregulační metody, podmínky změny, nová úroveň myšlení a sebeuvědomění.
- 1. Psychologie nemocného
- Literatura
- povinná literatura
- JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. info
- KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
- RAUDENSKÁ, J. a A. JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. info
- ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
- doporučená literatura
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- Informace učitele
- Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie klientek a jejich rodin ve zdraví i nemoci. Znalosti ze zdravotnické psychologie přispějí ke kvalitnějšímu poznání pacientek/klientek zdravých i nemocných a k pochopení jejich potřeb i problémů. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/PAZPSY1918