PAZPSY1918 Zdravotnická psychologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2019
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Út 10. 9. až Ne 13. 10. každé liché pondělí 8:00–9:30 Učebna 9, Duškova, Po 25. 11. až Ne 22. 12. každé liché pondělí 8:00–9:30 Učebna 9, Duškova, Po 6. 1. až Ne 12. 1. každé liché pondělí 8:00–9:30 Učebna 9, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PAZPSY1918/cv: Út 10. 9. až Ne 13. 10. každé liché pondělí 9:40–11:10 Učebna 9, Duškova, Po 25. 11. až Ne 22. 12. každé liché pondělí 9:40–11:10 Učebna 9, Duškova, Po 6. 1. až Ne 12. 1. každé liché pondělí 9:40–11:10 Učebna 9, Duškova, L. Emrová
Předpoklady
Etika, Odborná latinská terminologie, Filozofie, Psychologie, Sociologie, Zdravý životní styl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět subjektivnímu prožívání nemoci a prožívání nemoci v čase. Pochopit psychosomatické vztahy vzniku onemocnění, nemoc jako určitý druh sociální deviace. Seznámit s reakcemi nemocných. Porozumět problematice sociální patologie. Naučit odlišit jednotlivé behaviorální poruchy.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- vysvětlit základní pojmy
- popsat subjektivní prožívání nemoci v čase
- vysvětlit vztahy mezi tělesnou a psychickou stránkou nemoci
- definovat psychologickou problematiku ve vztahu k porodnictví a gynekologii
- vyjmenovat zásady terapeutického rozhovoru
Osnova
  • 1. Psychologie nemocného
    Autoplastický obraz nemoci, poměr pacienta k nemoci, bolest akutní, chronická, duševní, somatická.
    Psychoterapie bolesti, strach, úzkost.
  • 2. Informační teorie psychiky, struktura psychiky
    Charakteristika lidské psychiky, psychické děje, stavy zúženého vědomí – engramy.
    Engramické události jako aspekty potencionální i skutečné příčiny nemoci.
  • 3. Zdravé a narušené psychosoma
    Koncepce psychického zdraví a nemoci.
    Somatické aspekty zdraví, psychické aspekty zdraví, duchovní aspekty zdraví.
    Nemoc v odlišném pohledu celostních terapií a systémů. Pojem zdraví, zdravotní stav.
  • 4. Poruchy psychologických procesů a stavů
    Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska.
    Poruchy procesů vnímání, paměti, myšlení, citů, vůle.
    Stručný přehled psychoteraupetických systémů, psychologické směry a postupy.
  • 5. Psychologie ženy a těhotenství
    Psychika ženy, stereotyp pohlavních rolí, psychika ženy v závislosti na reprodukčním cyklu, sexualita ženy.
    Prenatální psychologie, psychologie těhotenství, sexualita v těhotenství.
    Emoční poruchy v těhotenství, psychosomatika v těhotenství.
    Rodina a jiná sociální opora ženy v těhotenství.
    Psychologické aspekty interrupce a potratu.
  • 6. Psychologické aspekty porodu
    Porod jako náročná životní situace, emoční krize při porodu, psychologický přístup k rodící ženě.
    Bolest při porodu, psychosociální faktory ovlivňující porodní bolest.
    Psychosomatické aspekty porodu, podpora rodičky při porodu.
    Psychologie specifických porodnických situací – předčasný porod, porod mrtvého plodu, dítě s vrozenou vývojovou vadou.
  • 7. Psychologie poporodního období
    Psychika ženy v období šestinedělí, psychologie novorozence, sexualita v šestinedělí.
    Psychologie vztahu matka - dítě, rodičovské chování, poruchy časné interakce a mateřských afektů, psychosomatika v šestinedělí.
    Psychické poruchy po porodu.

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Extrospekce a poznání jiných lidí. Využití poznatků z psychologie, stanovisek k různým druhům typologií.
  • 2. Sebevýchova – duševní hygiena. Seznámení se s relaxačními technikami a jejich využitím (Schulzův autogenní trénink, dechová cvičení), ukázky muzikoterapie, dotykové terapie.
  • 3. Aktivní sociální učení. Nácvik verbální a neverbální komunikace v interpersonálním styku. Umění rozhovoru v sociální interakci, navázání kontaktu, schopnost empatie, umění naslouchání, základní asertivní techniky.
  • 4. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného.
  • 5. Terapeutické rozhovory s nemocnými. Autoregulační metody, podmínky změny, nová úroveň myšlení a sebeuvědomění.
Literatura
    povinná literatura
  • JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. info
  • KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
  • RAUDENSKÁ, J. a A. JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. info
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
    doporučená literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie klientek a jejich rodin ve zdraví i nemoci. Znalosti ze zdravotnické psychologie přispějí ke kvalitnějšímu poznání pacientek/klientek zdravých i nemocných a k pochopení jejich potřeb i problémů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020.
  • Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/PAZPSY1918