VŠZDRAV:ZZANA2112 Anatomie - Informace o předmětu
ZZANA2112 Anatomie
Vysoká škola zdravotnickázima 2019
- Rozsah
- 18k+37s. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Miloslav Ambruš (přednášející)
Mgr. Barbora Šaňková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Barbora Šaňková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program VŠZDRAV, ZZ)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu: Seznámit s latinskou terminologií v anatomii, se stavbou a funkcí lidského těla na molekulární, buněčné, tkáňové, orgánové a soustavové úrovni ve vztahu k aplikovatelnosti na ošetřovatelskou praxi.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat správně anatomické pojmy
- popsat složení živé hmoty
- popsat funkce jednotlivých anatomických struktur v určeném rozsahu
- popsat funkce jednotlivých orgánových struktur v určeném rozsahu
- používat latinskou terminologii v anatomii
- demonstrovat na modelech stavbu, uložení a funkci jednotlivých orgánů a orgánových soustav. - Osnova
- Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Stavba buňky, buněčný cyklus, buněčná organela, buněčná membrána, membránové receptory. Funkční morfologie tkání - 2. Roviny, osy a základní směry pro orientaci na lidském těle
- 3. Stavba kosti, spojení kostí. Osový skelet a lebka. Kostra hrudníku a končetin. Stavba pánve, pánevní rozměry, pánevní vazy
- 4. Stavba příčně pruhovaného svalu. Přehled svalových skupin. Svaly břicha a pánevního dna
- 5. Stavba srdce. Excitomotorické centrum srdce. Inervace srdce. Systémový a plicní oběh. Přehled arterií a vén
- 6. Krev, složení krve. Krevní plazma, erytrocyty a leukocyty. Krevní skupiny. Krvetvorba
- 7. Imunitní systém. Thymus, lymfatické uzliny a slezina. Přehled regionálních lymfatických uzlin a lymfatických cév
- 8. Stavba dýchacího ústrojí. Dýchací cesty a plíce. Topografické poměry v dutině hrudní
- 9. Soustava zažívací. Dutina ústní a slinné žlázy. Stavba jícnu, žaludku, tenkého a tlustého střeva. Pankreas a játra. Žlučník a vývodné cesty žlučové. Topografické poměry v dutině břišní
- 10. Anatomie močového ústrojí. Stavba ledviny a vývodných cest močových. Pohlavní ústrojí muže
- 11. Anatomie pohlavního ústrojí ženy. Cytologie endometria. Uspořádání myometria. Poloha dělohy a děložní vazy. Topografické poměry v malé pánvi
- 12. Oplození, vývoj embrya a plodu. Fetální a placentární oběh. Plodové obaly a placenta
- 13. Anatomie velkých žláz s vnitřní sekrecí. Diseminovaný systém buněk s vnitřní sekrecí
- 14. Stavba nervového systému. Mícha a mozkomíšní obaly. Mozkový kmen. Mesencephalon, diencephalon a telencaphalon. Mozková kůra a bazální ganglia. Limbický systém. Mozkové komory a mozkomíšní mok. Mozkové nervy. Stavba periferního nervového systému
- Obsahové zaměření individuální práce studentů:
- Literatura
- povinná literatura
- HUDÁK, R a KACHLÍK. Memorix anatomie. 3. vyd. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-959-4. info
- NAŇKA, O a ELIŠKOVÁ. Přehled anatomie. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-206-0. info
- doporučená literatura
- DYLEVSKÝ, I. Somatologie pro předmět Základy anatomie a fyziologie člověka. 3. přepr. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2111-3. info
- HOLÁ, A a KOPŘIVOVÁ. Medical English. 1, Anatomy of the human body. 3. přep. vyd. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3474-6. info
- GRIM, M., O. NAŇKA a I. HELEKAL. Atlas anatomie člověka I. Končetiny, stěna trupu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4012-6. info
- HANSEN, J. Netterův vybarvovací anatomický atlas. Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80-264-0187-2. info
- FIALA, P., J. VALENTA a L. EBERLOVÁ. Anatomie pro bakalářské studium zdravotnických oborů. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1491-5. info
- PETROVICKÝ, P., I. KLEPÁČEK a M. ŠVEHLÍKOVÁ. Anatomický atlas: fotografický atlas. 6. vyd. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-131-4. info
- Metody hodnocení
- V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s makroskopickou a mikroskopickou stavbou lidského organismu a terminologií anatomických struktur a orgánových systémů lidského těla. Předpokládá aplikaci znalostí v něm získaných do ostatních odborných předmětů a do praxe zdravotnického záchranáře.
Studijní pomůcky:
VOKURKA, M. Audionahrávky tematických celků v informačním studijním systému
Anatomie funkčních struktur – obrazový atlas v informačním studijním systému
Anatomické modely
E-learningový studijní program pro předmět Anatomie
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV) - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2019/ZZANA2112