VSOVP11121 Obecná, vývojová, sociální a zdravotnická psychologie 1

Vysoká škola zdravotnická
zima 2021
Rozsah
2/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Eva Kočovská, PhD (přednášející)
Garance
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Po 20. 9. až St 29. 9. každý lichý čtvrtek 13:40–15:10 Posluchárna P1, Duškova a Po 20. 9. až St 17. 11. každý sudý čtvrtek 13:40–15:10 Posluchárna P1, Duškova a Pá 1. 10. až St 10. 11. každý lichý čtvrtek 13:40–15:10 Posluchárna P1, Duškova, Pá 12. 11. až Ne 28. 11. každý lichý čtvrtek 13:40–15:10 Posluchárna P1, Duškova a Pá 19. 11. až Ne 28. 11. každý sudý čtvrtek 13:40–15:10 Posluchárna P1, Duškova; a Čt 30. 9. 11:25–12:55 Posluchárna P1, Duškova, Čt 11. 11. 13:40–15:10 Zoom e1, Čt 18. 11. 13:40–15:10 Zoom e1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSOVP11121/cv2: Po 20. 9. až St 29. 9. každý lichý čtvrtek 15:25–16:55 Posluchárna P1, Duškova, Pá 1. 10. až St 10. 11. každý lichý čtvrtek 15:25–16:55 Posluchárna P1, Duškova, Pá 12. 11. až Ne 28. 11. každý lichý čtvrtek 15:25–16:55 Posluchárna P1, Duškova; a Čt 30. 9. 13:40–15:10 Posluchárna P1, Duškova, Čt 11. 11. 15:25–16:55 Zoom e1, E. Kočovská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
proniknout do problematiky probabilistické vědy jakou psychologie je, zároveň poukázat na vědeckou povahu psychologie. Seznámit s povahou psychologického myšlení, prezentovat psychologické poznatky využitelné v praxi zdravotníka. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období. Pochopit psychosomatické vztahy vzniku onemocnění a reakce nemocných na nemoc. Studenti si osvojí konkrétní dovednosti v oblastech: sociální komunikace, poznávání a ovlivňování lidí, sebepoznání a vlastní osobnostní rozvoj a přispějí tím ke zkvalitnění zdravotnické péče na základě hlubšího, dokonalejšího poznání a pochopení potřeb a prožívání nemocného jedince.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy, teorie a přístupy
- definovat psychické procesy, vysvětlit biologickou a sociální podmíněnost lidské psychiky
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní i sociální
- sociálně psychologické aspekty vztahu zdravotník – pacient
- definovat pojmy syndrom vyhoření, mobbing, bossing a umí rozpoznat jejich projevy v praxi
- se účelně bránit syndromu vyhoření a dalším negativním jevům.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek Obecné a vývojové psychologie:
  • 1. Psychologie jako věda a její aplikace do zdravotnického prostředí
  • 2. Biologická a sociální determinace lidské psychiky (dědičné versus získané)
  • 3. Základní směry a východiska psychologie, nové pohledy v psychologii, psychoterapeutické nástroje v praxi VS (sugesce, naslouchání, empatie, výklad a objasňování)
  • 4. Psychologické metody a jejich využití ve zdravotnické praxi. Pozorování, rozhovor, testy, dotazníky
  • 5. Bio-psycho-sociální model, celostní pojetí, psycho-soma, praktické aspekty psychosomatiky
  • 6. Základy psychologie osobnosti, funkce lidské psychiky, vlastnosti osobnosti. Struktura a dynamika osobnosti. Emoce – zdravé a patologické. Lidské vědomí, vztah vědomí, podvědomí, změněné stavy vědomí
  • 7. Psychologická charakteristika vývojových období zaměřená na pochopení vývoje lidské psychiky od početí po stáří (prenatální, novorozenecké období, teorie attachmentu, význam bondingu), proměna rodičky – vývojové fáze dospělosti
  • 8. Vztah mezi zdravotníkem a pacientem, rozdíl mezi klientem a pacientem, léčitelská funkce vztahu, modely vztahu, sociálně psychologické aspekty vztahu (konformita, přenesená odpovědnost). Přenos a protipřenos
  • 9. Socializace – status, pozice, role, konflikty rolí, role zdravotníka, role pacienta
  • 10. Sociální percepce a komunikace (vliv prvního dojmu, chyby při vnímání druhých a jejich eliminace)

    Obsahové zaměření cvičení Obecné a vývojové psychologie:
  • 1. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
  • 2. Práce s emocemi
  • 3. Vztah mezi zdravotníkem a pacientem – předávání informací, cvičení na empatické porozumění, nácvik aktivního naslouchání
  • 4. Sociální percepce, úhel pohledu, chyby při posuzování druhých, stereotypy…cíl uvědomit si úskalí mezilidského vnímání, eliminace chyb a unáhlených závěrů, snaha o objektivizaci
  • 5. Experimenty související s konformitou a dalšími skupinovými jevy a jejich dopad na každodenní praxi (vliv moci, prostředí, role, zříkání se odpovědnosti ve prospěch skupiny…)
  • Obsahové zaměření přednášek Zdravotnické psychologie:
  • 1. Psychologie nemocného
  • Postoj k nemoci, osobnostní vlastnosti nemocného, změny v prožívání a chování nemocného, fáze prožívání nemoci, psychologie ambulantně léčeného a hospitalizovaného nemocného, hospitalismus
  • 2. Psychologická problematika nemoci
  • Postoj zdravotníka a pacienta k nemoci, autoplastický obraz nemoci, ambivalentní prožívání nemoci, prožívání nemoci v čase, vztahy mezi duševní a tělesnou stránkou nemoci
  • 4. Psychologická problematika bolesti
  • Bolest a reakce nemocného, prožitky strachu a úzkosti, psychologická problematika umírání a smrti
  • 5. Psychologické problémy nemocných podle druhu nemoci
  • 6. Zdravé a narušené psychosoma Koncepce psychického zdraví a nemoci Somatické aspekty zdraví, psychické aspekty zdraví, duchovní aspekty zdraví. Pojem zdraví, zdravotní stav.
  • 7. Poruchy psychologických procesů a stavů Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska. Poruchy procesů vnímání, paměti, myšlení, citů, vůle
  • 8. Problematika normy a normality v psychologii Adaptace a maladaptace. Specifické poruchy osobnosti, mentální retardace, poruchy neurotické, afektivní, psychózy
  • 9. Duševní hygiena, prevence stresu syndrom vyhoření u pomáhajících profesí, jeho projevy, prevence a léčba, mobbing, bossing, jejich projevy, prevence a řešení
  • 10. Zátěžové situace, krize, trauma Fáze traumatu, jak reagovat v jednotlivých fázích Osobnostní faktory vyrovnávání se se zátěžovou situací
  • 11. Stres, stres z fyziologického hlediska, projevy stresu, stresory, salutory, copingové strategie
  • Obsahové zaměření cvičení Zdravotnické psychologie:
  • 1. Extrospekce a poznání jiných lidí. Využití poznatků z psychologie, stanovisek k různým druhům typologií.
  • 2. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného.
  • 3. Terapeutické rozhovory s nemocnými.
  • 4. Autoregulační metody, podmínky změny, nová úroveň myšlení a sebeuvědomění.
  • 5. Sebevýchova – duševní hygiena. Seznámení se s relaxačními technikami a jejich využitím (Schulzův autogenní trénink, dechová cvičení), ukázky muzikoterapie, dotykové terapie.
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vydání. Praha:: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9. info
  • BAŠTECKÁ, B a MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál,, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0. info
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
    doporučená literatura
  • SMÉKAL, V. Psychologie duchovního života. Brno: Cesta, 2017. ISBN 978-80-7295-221-2. info
  • MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-814-2. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-814-2. info
  • HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory: nejen v pečovatelských službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7. info
  • EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
  • KUČERA, D. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0. info
  • ATKINSON, R L. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. info
  • CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada,, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • ZACHAROVÁ, E a J ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J a PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0784-5. info
Informace učitele
Stručná anotace předmětu:
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Jeho cílem je orientovat studenty v základní psychologické terminologii v normě i patologii, rozšířit dovednost jeho adekvátní deskripce psychických jevů, korigovat již osvojené nevhodné náhledy na psychiku. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.
Rozvíjí specificky problematiku obecné psychologie a psychopatologie z aspektu vývojového. Umožňuje orientaci ve specifické problematice, která obecnou psychologii přesahuje a doplňuje (např. charakteristiky vývojových období, sociální komunikace, postoje).
Úkolem zdravotnické psychologie je předat studentům základní poznatky z oblasti psychologie zdraví, nemoci a psychosomatické medicíny, které jsou nezbytné pro profesi všeobecné sestry včetně poznatků souvisejících se zvládáním náročných situací spojených s péčí o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající jedince. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Základní přínos těchto předmětů spočívá ve vytváření podkladů pro kvalitnější chápání a utváření sociálních vztahů a práci s nemocnými všech věkových skupin.

Studijní pomůcky:
HNILICA, K. Obecná a vývojová psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2021/VSOVP11121