VŠZDRAV:ZZINS15312 Informační systémy ve zdravotn - Informace o předmětu
ZZINS15312 Informační systémy ve zdravotnictví 2
Vysoká škola zdravotnickázima 2021
- Rozsah
- 0/5. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Radek Polák (přednášející)
- Garance
- Mgr. Radek Polák
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová - Rozvrh
- So 8. 1. 8:50–12:35 Učebna 10, Duškova
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(119)
Odborná latinská terminologie, Etika - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- - zprostředkovat znalosti a dovednosti, které budou studenti potřebovat k úspěšnému a efektivnímu využívání výpočetní techniky a jejího programového vybavení na trhu práce se zaměřením na zdravotnictví (NIS).
- Výstupy z učení
- - správně používat IT terminologii
- používat různé softwarové soubory
- zpracovávat text, data a statistické analýzy
- online vyhledávat v odborné literatuře a jiných informačních zdrojích
- pracovat s elektronickou dokumentací v rozsahu profese zdravotnického záchranáře - Osnova
- Obsahové zaměření cvičení:
1. Úvod
Základní pojmy ICT
Jednotky paměti a média pro ukládání dat
Počítačové sítě
Bezpečnost a právní specifika
2. Nastavení PC a správa souborů
Správa napájení PC a správa tisku
Konfigurace pracovní plochy
Správa souborů
Použití kompresních a antivirových programů.
3. Služby sítě Internet
Přehled služeb sítě Internet a základní pojmy
Konfigurace a ovládání internetového prohlížeče
Vyhledávání informací a výstupy i Internetu
Sdílení souborů
Použití elektronické pošty
4. Textový editor (MS Office – Word, LibreOffice – Writer)
Nastavení a ovládání aplikace
Formátování písma a odstavců
Nastavení stránky
Záhlaví a zápatí dokumentu
Vkládání a přizpůsobení grafických prvků
Hromadná korespondence
Efektivní psaní bakalářské práce (styly, víceúrovňové seznamy, obsah, vysvětlivky, poznámky pod čarou, použití osnovy)
Základní pravidla typografie
Ukládání a tisk dokumentů
5. Tabulkový kalkulátor (MS Office – Excel, LibreOffice – Calc)
Nastavení a ovládání aplikace
Vytváření a formátování tabulek
Použití vzorců a funkcí
Vytváření a úprava grafů
Příprava tiskových výstupů
Propojení s textovým editorem
6. Prezentace (MS Office – PowerPoint, LibreOffice – Impress)
Nastavení a ovládání aplikace
Vytváření snímků a vkládání objektů (rozložení snímku, motivy)
Formátování textových a grafických objektů
Přechodové efekty, animace, zvuk a video
Tiskové výstupy
7. Databáze (MS Office – Access, LibreOffice - Base)
Základní pojmy
Nastavení a ovládání aplikace
Tabulky, dotazy, formuláře, sestavy
8. Informační systémy ve zdravotnictví
Uplatnění v rámci IZS
- Obsahové zaměření cvičení:
- Literatura
- povinná literatura
- POLÁK, Radek. Informační systémy ve zdravotnictví. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2013. info
- MĚCHURA, Ondřej. Prezentace závěrečné práce. In Skripta k předmětům Výzkum v ošetřovatelství, Výzkum v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Praha: Maurea, 2013, s. 97-103. ISBN 978-80-902876-9-3. info
- CHÁBERA, J. ECDL – Průvodce přípravou na testy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3144-2. info
- ŠŤEDROŇ, B. Open Source software ve veřejné správě a soukromém sektoru. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3047-9. info
- doporučená literatura
- Pozn. Vývoj v oblasti informačních technologií jde velmi rychle dopředu, literaturu a počítačové programy bude vždy nutno aktualizovat.
- PECINOVSKÝ, J. Office 2007 podrobný průvodce. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1962-7. info
- PECINOVSKÝ, J. Word 2007 podrobný průvodce. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1959-7. info
- ŠPUNDA, M. a J. DUŠEK. Zdravotnická informatika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1378-9. info
- Výukové metody
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
- Metody hodnocení
- Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován s ohledem na prudký rozvoj informačních technologií a jeho úkolem je zprostředkovat znalosti a dovednosti, které budou studenti potřebovat k úspěšnému a efektivnímu využívání výpočetní techniky a jejího programového vybavení na trhu práce se zaměřením na zdravotnictví. Studenti budou proškoleni na aplikacích, které jsou ve společnosti majoritní, ale budou seznámeni i s alternativními minoritními programy.
Důraz bude kladen na činnosti, které mají prioritní místo v profesním životě. Poskytne základ pro používání různých softwarových souborů, zpracování textu, zpracování dat, statistické analýzy a online vyhledávání v odborné literatuře.
Předmět poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracovaní textu, prezentace dat, statistické analýzy a online vyhledávání odborných databázi.
- Rozsah individuální práce studentů je 5 hodin
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS), 3. ročník (LS), 2. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Ergonomie počítačového pracoviště. Kartotéka. Práce se schránkou
2. Tvorba tiskové stránky. Předávání dat na dálku. Archivace dokumentů
3. Práce s CD ROM. Vyhledávání dat (např. Biblomedica, encyklopedie- např. Encarta apod.). Rešerže
4. PowerPointová prezentace
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2021/ZZINS15312