VŠZDRAV:ZZETI2352 Etika ve zdravotnictví - Informace o předmětu
ZZETI2352 Etika ve zdravotnictví
Vysoká škola zdravotnickázima 2022
- Rozsah
- 3k+7s. 1 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZZETI2352/cvA: So 22. 10. 14:40–17:05 Učebna 9, Duškova, E. Marková
ZZETI2352/cvB: Pá 7. 10. 9:40–12:05 Učebna 13, Duškova, E. Marková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program VŠZDRAV, ZZ)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Formovat profesní myšlení, naučit se respektovat odůvodněné názory druhých a orientovat se v jednotlivých světových názorech, projevovat vlastní názor, argumentovat a diskutovat o etických jevech v ošetřovatelství. Formováním charakterových vlastností přispět ke svobodě myšlení a projevu. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- vysvětlit základní pojmy etiky
- vyjmenovat základní etické teorie a metody
- popsat filosofické směry
- definovat rozdíl mezi jednotlivými světovými názory
- popsat vývoj etiky jako samostatné vědní disciplíny a vývoj etiky v profesi
- vysvětlit obsah společenských norem ve vztahu k etickým kodexům
- srovnat výstupy normativní etiky s právními normami, platnými ve zdravotnictví
- diskutovat o závažných etických jevech zdravotnické praxe (euthanasie, alternativní porody, multikulturní problematika, transplantace)
- argumentovat v souladu s etickým kodexem zdravotnického pracovníka. - Osnova
- Obsahové zaměření individuální práce studentů v etice:
- 1. Profesionální etika, význam předmětu pro práci zdravotníka, návaznost na další vědní obory
- 2. Etické principy ve zdravotnictví
- 3. Práva pacientů, informovaný souhlas
- 4. Etická dilemata, etické problémy ve zdravotnictví
- Literatura
- povinná literatura
- VÁCHA, M. Eutanázie: definice, historie, legislativa, etika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2575-3. info
- JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-414-9. info
- doporučená literatura
- DOLEŽAL, A. Eutanazie a rozhodnutí na konci života: právní aspekty. Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-2687-3. info
- ONDRAČKA, L, L KROPÁČEK T HALÍK M LYČKA a M ZEMÁNEK. Smrt a umírání v náboženských tradicích současnosti. Praha: Cesta domů, 2017. ISBN 978-80-88126-22-5. info
- KUŘE, J, M PETRŮ a KOL. Filosofie medicíny v českých zemích. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-972-3. info
- HERŮFEK, J a KOL. Pojetí důstojnosti člověka od antiky po současnost. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-781-9. info
- PTÁČEK, R. a P. BARTŮNĚK. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5471-0. info
- HEŘMANOVÁ, J., M. VÁCHA, H. SVOBODOVÁ, M. ZVONÍČKOVÁ a J. SLOVÁK. Etika v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3469-9. info
- MATĚJEK, J. Dříve projevená přání pacientů: výhody a rizika. 1. vyd. Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-850-6. info
- OLŠOVSKÝ, J. Slovník filozofických pojmů současnosti. 3. rozprac. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3613-6. info
- KUPKA, J. Přehled dějin filosofie. Praha: Kupka, 2009. ISBN 978-80-87020-00-5. info
- MZ, ČR. Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů. Věstník MZ ČR. 2004, č. 7, s. 12. info
- Metody hodnocení
- Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
- Informace učitele
- Předmět je koncipován převážně jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v ošetřovatelství. Uvádí do problematiky zdravotnické etiky a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání v podmínkách zdravotnické praxe. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími etickými kodexy, které se týkají zdravotní a ošetřovatelské péče o člověka od narození do smrti, dále etickými problémy a dilematy. Pomáhá studentům najít a formulovat vlastní etická východiska a schopnost je obhájit.
Studijní pomůcky:
SYSEL, D. Filosofie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004 v IS.
KUBICOVÁ, M. Etika a filozofie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004 v IS.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2022/ZZETI2352