VŠZDRAV:VSOSE21111 Ošetřovatelství - Informace o předmětu
VSOSE21111 Ošetřovatelství 1
Vysoká škola zdravotnickázima 2023
- Rozsah
- 3k+6s. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jitka Krocová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Bára Svátková (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VSOSE21111/cv1: Pá 6. 10. 8:50–11:15 Učebna 13, Duškova, B. Svátková
VSOSE21111/cv2: So 4. 11. 8:50–11:15 Učebna 9, Duškova, B. Svátková
VSOSE21111/cv3: Pá 10. 11. 8:50–11:15 Učebna 9, Duškova, B. Svátková
VSOSE21111/1DVS: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Krocová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat význam ošetřovatelství pro praxi
- vysvětlit přínos ošetřovatelské péče pro zdraví populace - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Historie ošetřovatelství
- 2. Vzdělávání sester
- 3. Profesní organizace sester
- 4. Koncepce, definice a cíle ošetřovatelství
- 5. Metaparadigma ošetřovatelství
- 6. Kompetence sester
- 7. Ošetřovatelský tým
- 8. Formy a metody poskytované péče
- 9. Role sestry a nemocného člověka
- 10. Modely v ošetřovatelství, jejich vývoj a kategorie
- 11. Rámec pro posouzení funkčních a dysfunkčních vzorců zdraví Marjory Gordonové
- 12. Model základní ošetřovatelské péče Virginie Hendersonové
- 13. Model sebepéče Dortohey Oremové
- 14. Adaptační model Callisty Royové
- 15. Teorie transkulturní péče Madeleine Leiningerové
- Literatura
- povinná literatura
- ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5710-0. info
- TÓTHOVÁ, VALÉRIE A KOL. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. roz. vyd. Triton, 2014, 225 s. ISBN 978-80-7387-785-9. info
- SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7. info
- doporučená literatura
- KAZIMOUR, I. Historie ošetřovatelství. Praha: M. Koláček, 2017. ISBN 978-80-7512-758-7. info
- PODRAZILOVÁ, P., M. KRAUSE a L. ĎURÁČOVÁ A KOL. Teorie ošetřovatelství: (skripta pro bakalářské studijní obory). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2016. ISBN 978-80-7494-297-6. info
- JAROŠOVÁ, D a ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založeno na důkazech: Evidence Based Nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1. info
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. Historie - vzdělávání - současné ošetřovatelství - role sestry a nemocného. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3. info
- PLEVOVÁ, I. a KOL. Ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
- UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
- Metody hodnocení
- Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoretický základ studijního programu ošetřovatelství. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií.
Studijní pomůcky:
HLINOVSKÁ, J. Teorie ošetřovatelství. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Cvičné kazuistiky.
Instruktážní videa.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2023/VSOSE21111