VŠZDRAV:ZZSEB23515 Sebeobrana a sebeochrana 5 - Informace o předmětu
ZZSEB23515 Sebeobrana a sebeochrana 5
Vysoká škola zdravotnickázima 2023
- Rozsah
- 6k+6s. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZZSEB23515/cv1: Pá 13. 10. 12:10–17:05 Tělocvična, Duškova, J. Pekara
ZZSEB23515/cv2: Pá 1. 12. 8:50–13:45 Tělocvična, Duškova, J. Pekara
ZZSEB23515/cv3: Pá 5. 1. 13:50–18:45 Tělocvična, Duškova, J. Pekara
ZZSEB23515/cv4: Pá 8. 12. 13:00–17:55 Tělocvična, Duškova, J. Pekara
ZZSEB23515/cv5: Pá 5. 1. 8:50–13:45 Tělocvična, Duškova, J. Pekara
ZZSEB23515/cv6: Pá 12. 1. 8:50–13:45 Tělocvična, Duškova, J. Pekara - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program VŠZDRAV, ZZ)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Cílem je upevnit vytrvalost, sílu, rychlost, obratnost, pohyblivost, pohybovou výkonnost, upevnit kolektiv, seznámit s možnostmi sebeobrany a sebeochrany, aktivního odpočinku, naučit odstranit fyzickou hrozbu, ovládat pacifikaci pacientů. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- demonstrovat základy sportovních aktivit
- rozvíjet pohybovou aktivitu
- používat techniky eliminace násilí (deeskalace, sebeochrana)
- definovat zásady bezpečnosti při různých pohybových aktivitách - Osnova
- Rozsah individuální práce studentů:
- 1. Význam sebeobrany a sebeochrany
- 2. Bezpečná vzdálenost
- 3. Neverbální komunikace
- 4. Verbální řešení konfliktů
- 5. Bezpečná pacifikace
- 6. Více útočníků
- 7. Sebeobrana a sebeochrana při kopech
- 8. Sebeobrana a sebeochrana při úderech
- 9. Sebeobrana a sebeochrana při škrcení
- 10. Sebeobrana a sebeochrana při napadení zezadu
- 11. Sebeobrana a sebeochrana při znásilnění
- 12. Sebeobrana a sebeochrana při střelném napadení
- 13. Sebeobrana a sebeochrana při napadení na ulici
- 14. Sebeobrana a sebeochrana při napadení v restauraci
- 15. Sebeobrana a sebeochrana při napadení v bytě
- 16. Sebeobrana a sebeochrana při napadení na ubytovně
- 17. Sebeobrana a sebeochrana při napadení v čekárně
- 18. Sebeobrana a sebeochrana při napadení na oddělení
- 19. Sebeobrana a sebeochrana při napadení v ambulanci
- 20. Sebeobrana a sebeochrana při napadení v dopravním prostředku
K nácviku lze využít videa dostupná na stránkách: - - https://sebeobrana.utvs.cvut.cz/video/index/id/24
- - https://www.youtube.com/watch?v=lEXNFJ0pFCg
Výuka probíhá v učebně č. 12 jako kardio-trénink s využitím prvků sebeochrany (mua thai, krav maga, judo).
- Literatura
- povinná literatura
- DOUGHERTY, M. J. Sebeobrana Boj beze zbraně. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4676-0. info
- doporučená literatura
- EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
- JONES, G. a A. MOORHOUSE. Jak získat psychickou odolnost. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3022-6. info
- FIRST, R. a P. KRÁL. Metodika kondiční přípravy v sebeobraně. 1. vyd. Praha: Policejní akademie České republiky, 2001. ISBN 80-7251-075-4. info
- FIRST, R. a A. BLAHUT. Sebeobranné modelové situace. 1. vyd. Praha: Policejní akademie České republiky, 1998. ISBN 80-85981-88-2. info
- Metody hodnocení
- Studenti pro získání zápočtu zpracují videoprojekt a prezentaci při jednání s agresivní a násilnou osobou. Tento způsob kontroly hodnotí, jak bylo dosaženo pochopení dané sebeochranné techniky. Na zápočet navazuje případná další konzultace s vyučujícím.
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako praktický. Sebeochrana a sebeobrana zdokonaluje a prohlubuje základní pohybové dovednosti, upevňuje a rozšiřuje poznatky z tělesné kultury a sebeochrany při kontaktu s lidmi ve stresu, pod vlivem omamných látek a agresivních pacientů či jejich příbuzných. Předmět vytváří a upevňuje pozitivní postoj k pacientům, zvláště návyk pohybové pravidelné činnosti rozvíjí kondiční připravenost. Sebeochrana a sebeobrana se také významně podílí na kompenzaci jednostranného zatížení studentů tím, že jim umožňuje aktivní odpočinek a osvěžení. Vede k rozvoji tělesné zdatnosti a formování pozitivních vlastností osobnosti. Seznámí se s fyzickými možnostmi obrany jakožto prevence násilí na pracovišti (základy fyzické sebeobrany).
Studijní pomůcky:
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v IS.
MARVÁNOVÁ VARGOVÁ B., L. HORÁK, J. PEKARA a I. PAVLÍKOVÁ. Intervence v případech domácího násilí: Manuál pro zdravotníky. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Rosy "Stop násilí pro zdravotnictví" podpořeným Nadací Open Society Fund Praha z programu Dejme (že)nám šanci, který je financován z Norských fondů, partnerem Rosy v projektu je Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. Opora je dostupná v v IS. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2023/ZZSEB23515