VŠZDRAV:VSKOM22322 Komunikace 2 - Informace o předmětu
VSKOM22322 Komunikace ve zdravotnictví 2
Vysoká škola zdravotnickázima 2024
- Rozsah
- 6k+11s. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Krause, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VSKOM22322/cvA: Pá 13. 9. 8:50–13:45 Učebna 11, Duškova, E. Marková
VSKOM22322/cvB: Pá 20. 9. 8:50–13:45 Učebna 9, Duškova, E. Marková
VSKOM22322/2DVS: Pá 6. 12. 10:30–12:55 Učebna praktická, 13:50–16:15 Učebna praktická, M. Krause - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Seznámit se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci. - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě Teorie komunikace. Komunikační proces. Styly komunikace. Modely komunikace
- 2. Specifika sociální interakce a komunikace ve vztahu zdravotník pacient/klient
- Sestra a pacient vykonavatelé sociálních rolí
- Role sestry, role pacienta, role rodičky
- 3. Verbální komunikace
- Kritéria úspěšné komunikace – jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování
- Zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních
- Direktivní a nedirektivní rozhovor
- Anatomie setkání – zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod
- 4. Neverbální komunikace
- Emoce a jejich účinek na komunikaci
- Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření – výraz obličeje, řeč očí, proximika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika
- 5. Komunikace jako sdělování a přijímání informací informace
- Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi
- Umění sdělovat a naslouchat
- 6. Co komunikaci narušuje – komunikační chyby, překážky a omyly
- 7. Styly jednání
- Pasivní jednání, agresivní jednání, manipulativní jednání, asertivní jednání
- 8. Komunikace v náročných situacích – zásady asertivního jednání
- Asertivita jako základní předpoklad pro zvládání náročných situací
- Sdělování špatné zprávy
- Sdělování a přijímání kritiky
- Sdělování a přijímání pochvaly
- Odmítání
- Práce s chybou
- Reakce na stres u pacienta/klienta
- 9. Komunikace s problémovými typy pacientů/klientů
- Zvládání konfliktu
- Reakce na vztek, smutek, strach
- 10. Komunikace se pacientem/klientem se závažným onemocněním, umírajícím, pozůstalými, s rodiči nezralých novorozenců
- Literatura
- povinná literatura
- ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info
- PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info
- BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ a K THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-941-7. info
- doporučená literatura
- TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info
- JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4295-3. info
- VITOŇ, J a VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí – jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-844-3. info
- EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- KAČOROVÁ, J. Komunikace ve zdravotnictví I. 2010: Slezská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7248-578-9. info
- PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info
- LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5. info
- Metody hodnocení
- Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikační dovednosti, které jim umožní profesionální počínání v nejrůznějších situacích v práci nejen s klienty, pacienty a jejich blízkými, ale i se spolupracovníky a dalšími osobami.
Studijní pomůcky:
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/VSKOM22322