VSKOM22322 Komunikace ve zdravotnictví 2

Vysoká škola zdravotnická
zima 2024
Rozsah
6k+11s. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Krause, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSKOM22322/cvA: Pá 13. 9. 8:50–13:45 Učebna 11, Duškova, E. Marková
VSKOM22322/cvB: Pá 20. 9. 8:50–13:45 Učebna 9, Duškova, E. Marková
VSKOM22322/2DVS: Pá 6. 12. 10:30–12:55 Učebna praktická, 13:50–16:15 Učebna praktická, M. Krause
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Seznámit se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci.
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě Teorie komunikace. Komunikační proces. Styly komunikace. Modely komunikace
  • 2. Specifika sociální interakce a komunikace ve vztahu zdravotník pacient/klient
  • Sestra a pacient vykonavatelé sociálních rolí
  • Role sestry, role pacienta, role rodičky
  • 3. Verbální komunikace
  • Kritéria úspěšné komunikace – jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování
  • Zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních
  • Direktivní a nedirektivní rozhovor
  • Anatomie setkání – zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod
  • 4. Neverbální komunikace
  • Emoce a jejich účinek na komunikaci
  • Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření – výraz obličeje, řeč očí, proximika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika
  • 5. Komunikace jako sdělování a přijímání informací informace
  • Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi
  • Umění sdělovat a naslouchat
  • 6. Co komunikaci narušuje – komunikační chyby, překážky a omyly
  • 7. Styly jednání
  • Pasivní jednání, agresivní jednání, manipulativní jednání, asertivní jednání
  • 8. Komunikace v náročných situacích – zásady asertivního jednání
  • Asertivita jako základní předpoklad pro zvládání náročných situací
  • Sdělování špatné zprávy
  • Sdělování a přijímání kritiky
  • Sdělování a přijímání pochvaly
  • Odmítání
  • Práce s chybou
  • Reakce na stres u pacienta/klienta
  • 9. Komunikace s problémovými typy pacientů/klientů
  • Zvládání konfliktu
  • Reakce na vztek, smutek, strach
  • 10. Komunikace se pacientem/klientem se závažným onemocněním, umírajícím, pozůstalými, s rodiči nezralých novorozenců
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info
  • PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info
  • BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ a K THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-941-7. info
    doporučená literatura
  • TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info
  • JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4295-3. info
  • VITOŇ, J a VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí – jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-844-3. info
  • EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • KAČOROVÁ, J. Komunikace ve zdravotnictví I. 2010: Slezská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7248-578-9. info
  • PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info
  • LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Úkolem předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikační dovednosti, které jim umožní profesionální počínání v nejrůznějších situacích v práci nejen s klienty, pacienty a jejich blízkými, ale i se spolupracovníky a dalšími osobami.

Studijní pomůcky:
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/VSKOM22322