PAAI3100 AI pro studenty zdravotnických oborů pro učení i praxi

Vysoká škola zdravotnická
zima 2025
Rozsah
0/10. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Beseda, Ph.D. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Cíle předmětu
Kurz je navržen tak, aby studentům poskytl praktické dovednosti a kompetence, které jim umožní efektivně využívat nástroje umělé inteligence v jejich studiu a v budoucí zdravotnické praxi. Kurz klade důraz na pochopení transformačního potenciálu AI, a to od zefektivnění akademických úkolů až po podporu rozhodování v klinickém prostředí. Studenti se naučí kriticky přemýšlet o etických výzvách spojených s AI a budou připraveni na budoucnost, kde je AI nedílnou součástí moderního zdravotnictví.
Výstupy z učení
Po úspěšném dokončení kurzu budou účastníci schopni:

- Analyzovat a aplikovat AI nástroje pro efektivní práci s odbornými informacemi, včetně vyhledávání a sumarizace zdravotnické literatury.
- Demonstrovat praktické dovednosti v používání AI pro podporu diagnostiky, plánování léčby a monitoring pacientů na simulačních příkladech.
- Navrhnout řešení etických dilemat a rizik spojených s využitím AI v reálné zdravotnické praxi, s ohledem na bezpečnost a soukromí pacientů.
Osnova
  • Modul 1: Seznamte se s AI! (1 h)
  • - Úvod do světa umělé inteligence: co to je, proč se o ní mluví, a jak mění naše životy.
  • - Historie a současnost AI ve zdravotnictví.
  • - Základy promptingu: Jak efektivně komunikovat s AI modely.
  • Modul 2: Učební asistent (3 h)
  • - Jak AI nástroje pomáhají s učením: vytváření studijních materiálů, rychlá rešerše odborných článků, psaní seminárních prací.
  • - Praktické cvičení: Práce s AI nástroji pro tvorbu přehledů, sumarizaci a efektivní práci s textem (např. shrnutí dlouhých odborných článků).
  • Modul 3: AI v nemocnici: od diagnostiky po léčbu (3 h)
  • - Případové studie: jak AI pomáhá lékařům a sestrám v praxi.
  • - AI v diagnostice: role AI v radiologii, patologii a genetice.
  • - AI v personalizované medicíně: od plánování léčby po vývoj léků. - Simulace: Interakce se simulačními příklady AI pro diagnostiku a plánování péče.
  • Modul 4: Etika a bezpečnost AI v klinické praxi a jako podpora prezentování (3 h)
  • - Etické dilematy spojené s AI: Kdo nese odpovědnost za rozhodnutí AI? Jak zajistit spravedlnost a transparentnost?
  • - Ochrana dat a soukromí pacienta.
  • - Práce s prezentačními nástroji: Využití AI pro tvorbu prezentací a videí.
  • - Diskuse: Budoucnost AI v medicíně a vaše role v ní.
Literatura
  • Gazquez-Garcia J, Sánchez-Bocanegra CL, Sevillano JL. (2025). AI in the Health Sector: Systematic Review of Key Skills for Future Health Professionals. JMIR Med Educ 11:e58161. doi: 10.2196/58161
  • Palaniappan, K., Lin, E. Y. T., & Vogel, S. (2024). Global Regulatory Frameworks for the Use of Artificial Intelligence (AI) in the Healthcare Services Sector. Healthcare, 12(5), 562. https://doi.org/10.3390/healthcare12050562
  • Holzinger, A., et al. (2019). Explainable AI (XAI): Towards a human-centered design approach for medical applications. Digital healthcare, 1(1), 1-13.
  • UNESCO. (2023). Guidance for generative AI in education and research. Paris: UNESCO.
  • European Commission. (2022). Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators. Brussels: European Commission.
Metody hodnocení
Hodnocení se skládá ze tří úkolů:

1. Praktický úkol 1 (Modul 2 - 30 %):
Studenti individuálně zpracují úkol zaměřený na efektivní práci s textem a rešerši. Tento úkol ověří schopnost používat AI nástroje pro sumarizaci komplexních odborných článků nebo pro tvorbu studijních přehledů. K úspěšnému splnění je nutné získat alespoň 18 bodů z 30.

2. Praktický úkol 2 (Modul 3 - 30 %):
Studenti individuálně zpracují úkol zaměřený na práci s daty a simulaci. Tento úkol ověří schopnost analyzovat data pacienta nebo pracovat se simulačními příklady AI pro diagnostiku a plánování péče. K úspěšnému splnění je nutné získat alespoň 18 bodů z 30.

3. Skupinový úkol (Modul 4 - 40 %):
Studenti ve skupinách (2-3 členové) vypracují případovou studii na zvolené téma, kde navrhnou využití AI ve zdravotnické praxi a zhodnotí etické a bezpečnostní aspekty tohoto řešení. K prezentaci svých výsledků studenti vytvoří a nahrají na YouTube video v neveřejném režimu rozsahu 15-20 minut. Při tvorbě prezentace musí využít AI nástroj a v závěru prezentace jasně uvést, kdo a jak přispěl k její tvorbě. K úspěšnému splnění je nutné získat alespoň 25 bodů z 40.

Celkové hodnocení se počítá jako součet bodů ze všech částí, přičemž k úspěšnému absolvování je nutné dosáhnout celkového skóre alespoň 60 bodů.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2025/PAAI3100