VŠZDRAV:FYZZS3100 Zdravý životní styl - Informace o předmětu
FYZZS3100 Zdravý životní styl
Vysoká škola zdravotnickázima 2024
- Rozsah
- 1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Pišová (přednášející)
- Garance
- Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
- Rozvrh
- Pá 18. 10. 9:00–13:30 Posluchárna P1, Duškova, Pá 15. 11. 9:00–13:30 Učebna 11, Duškova
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit se způsobem rozpoznávání zdravotních, společenských a faktorů životního prostředí, které mají zásadní vliv na onemocnění s negativním zdravotním dopadem na zdraví jedince a komunity. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- popsat strategii péče o zdraví v celosvětovém, státním a regionálním kontextu
- definovat rizikové a protektivní faktory životního stylu
- popsat metody výchovy ke zdraví
- aplikovat metodu krátké intervence v podpoře zdravého životního stylu adolescentních, těhotných a kojících žen
- motivovat a edukovat jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe. - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Základní zdravotní péče a prevence, zásady pro udržení zdraví, poškozování zdraví v období adolescence a dospělosti. Zdravotní stav obyvatel ČR – trendy. Determinanty zdraví a základní ukazatele zdravotního stavu populace. Priority veřejného zdraví.
- 2. Funkce sester ve společnosti, sestra aktér procesu zvyšování zdravotní gramotnosti populace. Odborné poradenství – metoda krátkých intervencí.
- 3. Výchova ke zdraví – primární, sekundární, terciární prevence, metody výchovy ke zdraví. Projekty podpory zdraví. Společenská změna, peer výchova, sledování efektivity výchovy ke zdraví.
- 4. Doporučené postupy WHO na ochranu zdraví a životního prostředí. Program Zdraví 21, cíl 4 Zdraví a Zdraví 2020 a jeho realizační akční plány.
- 5. Rizikové faktory životního stylu a jejich negativní vliv na zdraví člověka. Reprodukční zdraví.
- 6. Problematika závislostí; poruch příjmu potravy.
- 7. Výchova ke zdraví jako součást národní i regionální zdravotní politiky. Kampaně podporující zdraví, Dny zdraví.
- 8. Podpora veřejného zdraví. Screeningové programy.
- Literatura
- povinná literatura
- STRATEGICKÉ DOKUMENTY EU, WHO a ČR zejména Bílá kniha Strategie EU v oblasti zdraví na období 2020–2030. Dostupné z: http://ec.europa.eu/health/strategy/white_paper/index_cs.htm.
- ČELEDOVÁ, L. a R. ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8. info
- MACHOVÁ, Jitka a KUBÁTOVÁ DAGMAR. Výchova ke zdraví : zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 291 s. ISBN 978-80-247-2715-8. info
- doporučená literatura
- Zdraví 2020: Rámcový souhrn opatření připravených s cílem pomoci vládám a všem společenským aktivitám, aby přispívaly ke zdraví a životní pohodě obyvatel evropského regionu. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2013. ISBN 978-80-85047-45-5. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- PEŠEK, R. a K. NEČESANÁ. Prevence užívání tabáku, alkoholu a jiných drog u dospívajících, MZ ČR – dotační program Národní program zdraví – projekty podpory zdraví -2009. 2009. ISBN 978-80-254-5971-3. info
- Metody hodnocení
- Docházka 80 %
Zápočtový test (min. 70% úspěšnost) - Informace učitele
- Předmět se zaměřuje na definice zdraví, hlavní zdravotní priority a aspekty určující zdraví populace, výchovu ke zdraví v souladu s naplňováním strategických dokumentů Národní strategie Zdraví 2020 a akčních plánů pro implementaci Zdraví 2020, Národního plánu na zvýšení zdravotní gramotnosti včetně zásad zdravé výživy, vychází z cílů národního programu zdraví. Studenti se seznamují se způsobem rozpoznávání faktorů, které mají zásadní vliv na onemocnění s negativním zdravotním dopadem na vyvíjející se plod a zdraví novorozence. Je pojednáváno o zdravotních, společenských faktorech a faktorech životního prostředí. Zvláštní důraz je kladen na seznámení studentek s metodou krátké intervence rizikových faktorů životního stylu a její aplikací u těhotné ženy a kojící matky.
Studijní pomůcky:
HAMPLOVÁ, L. Zdravý životní styl. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/FYZZS3100