VŠZDRAV:ZZZPSY2231 Zdravotnická psychologie - Informace o předmětu
ZZZPSY2231 Zdravotnická psychologie
Vysoká škola zdravotnickázima 2024
- Rozsah
- 10k+20s. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Eva Kočovská, PhD (přednášející)
- Garance
- RNDr. Eva Kočovská, PhD
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- So 5. 10. 13:00–17:05 Posluchárna P2, Duškova, So 7. 12. 13:00–17:05 Učebna 11, Duškova
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnické záchranářství (program VŠZDRAV, ZZ)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
Studenti si osvojí konkrétní dovednosti v oblastech: sociální komunikace, poznávání a ovlivňování lidí, sebepoznání a vlastní osobnostní rozvoj a přispějí tím ke zkvalitnění zdravotnické péče na základě hlubšího, dokonalejšího poznání a pochopení potřeb a prožívání nemocného jedince. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy, teorie a přístupy ve zdravotnické psychologii
- definovat psychické procesy, vysvětlit biologickou a sociální podmíněnost lidské psychiky
- definovat sociálně psychologické aspekty vztahu zdravotník – pacient
- definovat pojmy syndrom vyhoření, mobbing, bossing a umí rozpoznat jejich projevy v praxi
- používat autoregulační mechanismy. - Osnova
- Obsahové zaměření individuální práce studentů:
- 1. Úvod do studia psychologie. Předmět, cíl a význam studia psychologie pro práci zdravotnického záchranáře. Metody nejčastěji používané v psychologii
- 2. Užití psychologické terminologie v praxi. Psychické procesy (čití, vnímání, paměť, představivost, myšlení, řeč, pozornost). Aktivační psychické procesy (city, motivy, potřeby, volní jednání, frustrace, deprivace, hodnotová orientace)
- 3. Základy psychologie osobnosti. Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální). Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti). Osobnost zdravotnického záchranáře (základní předpoklady úspěšné činnosti)
- 4. Základy vývojové psychologie. Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké a kojenecké období, období batolete, období předškolního věku, období školního věku, pubertální období, adolescence, období dospělosti, období stáří a jeho společenská problematika
- 5. Psychologie nemocného. Autoplastický obraz nemoci. Strach a úzkost.
- 6. Psychologie zdravotnického pracovníka. Vztah mezi lékařem a nemocným. Vztah mezi nemocným a všeobecnou sestrou. Vzájemné vztahy mezi zdravotnickými pracovníky. Psychologická problematika umírání a smrti
- 7. Zdravotnické a domácí prostředí. Prostředí v roli léčebného činitele. Vztahy mezi nemocnými. Hospitalismus. Návštěvy, příbuzní a jejich psychologický efekt pro nemocného
- 8. Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska. Psychosomatické a somatopsychické vztahy, jejich odraz v ošetřovatelství
- 9. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného
- Literatura
- povinná literatura
- ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vydání. Praha:: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9. info
- VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
- doporučená literatura
- MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. 1. vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5589-2. info
- BAŠTECKÁ, B a MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál,, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0. info
- HAUKE, M. Zvládání problémových situací se seniory: nejen v pečovatelských službách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7. info
- EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
- KUČERA, D. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0. info
- ATKINSON, R L. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. info
- CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada,, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- ZACHAROVÁ, E a J ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
- KŘIVOHLAVÝ, J a PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0784-5. info
- Metody hodnocení
- Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
- Informace učitele
- Stručná anotace předmětu:
Úkolem zdravotnické psychologie je předat studentům základní poznatky z oblasti psychologie zdraví, nemoci a psychosomatické medicíny, které jsou nezbytné pro profesi zdravotnického záchranáře včetně poznatků souvisejících se zvládáním náročných situací spojených s péčí o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající jedince. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Základní přínos těchto předmětů spočívá ve vytváření podkladů pro kvalitnější chápání a utváření sociálních vztahů a práci s nemocnými všech věkových skupin.
Studijní pomůcky:
HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/ZZZPSY2231