VŠZDRAV:PAKOM11211 Komunikace 1 - Informace o předmětu
PAKOM11211 Komunikace 1
Vysoká škola zdravotnickáléto 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Kocurová (přednášející)
RNDr. Eva Kočovská, PhD (přednášející)
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová - Předpoklady
- KREDITY_MIN(25)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistence (program VŠZDRAV, PA)
- Porodní asistentka (program VŠZDRAV, POR)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit posluchače se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit jejich schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci. - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
- Teorie komunikace. Komunikační proces. Styly komunikace. Modely komunikace
- 2. Specifika sociální interakce a komunikace ve vztahu porodní asistentka pacientka
- Porodní asistentka a pacientka vykonavatelé sociálních rolí
- Role porodní asistentky, role pacientky, role rodičky
- 3. Verbální komunikace
- Kritéria úspěšné komunikace – jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování.
- Zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních.
- Direktivní a nedirektivní rozhovor
- Anatomie setkání – zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod.
- 4. Neverbální komunikace
- Emoce a jejich účinek na komunikaci.
- Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření – výraz obličeje, řeč očí, proxemika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika
- 5. Komunikace jako sdělování a přijímání informací informace
- Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi.
- Umění sdělovat a naslouchat
- 6. Co komunikaci narušuje – komunikační chyby, překážky a omyly
- 7. Styly jednání
- Pasivní jednání, agresivní jednání, manipulativní jednání, asertivní jednání
- 8. Komunikace v náročných situacích – zásady asertivního jednání
- Asertivita jako základní předpoklad pro zvládání náročných situací
- Sdělování špatné zprávy
- Sdělování a přijímání kritiky
- Sdělování a přijímání pochvaly
- Odmítání
- Práce s chybou
- Reakce na stres u pacienta/klienta
- 9. Komunikace s problémovými typy pacientů/klientů
- Zvládání konfliktu
- Reakce na vztek, smutek, strach
- 10. Komunikace se pacientem/klientem se závažným onemocněním, umírajícím, pozůstalými, s rodiči nezralých novorozenců
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Komunikační proces
- Co podporuje, co devalvuje komunikaci, základní pravidla komunikace, kritéria úspěšné komunikace
- 2. Nácvik verbálních a neverbálních dovedností
- Rozpoznávání neverbálních signálů
- 3. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi
- 4. Umění sebeprezentace
- Posílení sebejistoty
- 5. Umění sdělit informaci – nácvik efektivního sdělování, instruování, předávání informací
- 6. Nácvik aktivního naslouchání, empatie
- 7. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor
- 8. Fáze rozhovoru, navázání rozhovoru, ukončení rozhovoru
- 9. Styly jednání – pasivní, manipulativní, agresivní, asertivní, jak je rozpoznat a jak s nimi jednat
- 10. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
- Nácvik asertivního chování, asertivní techniky, využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině, umění přesvědčovat a vyjednávat
- 11. Praktické cvičení vedení rozhovoru s rozčilenou klientkou/rodičkou a jinými problémovými typy
- 12. Komunikace v průběhu porodu
- 13. Zvláštnosti komunikace s nastávajícími rodiči, s matkou, s otcem, vedení rozhovoru s nastávající matkou, rodičkou
- 14. Specifika komunikace s rodiči předčasně narozených dětí, specifika komunikace v případě perinatální ztráty
- Čtyři základní druhy interakce mezi lékaři a zdravotnickými pracovníky, komunikace mezi lékaři a zdravotnickými pracovníky.
- Literatura
- povinná literatura
- JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4295-3. info
- PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info
- TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info
- ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info
- doporučená literatura
- ANON. Effective Communication in Midwifery. Answers Ltd. 2018. Dostupné z: https://nursinganswers.net/essays/effective-communication-midwifery-8633.php?vref=1/
- BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ a K THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-941-7. info
- BURDA, P. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCO NZO,, 2014. ISBN 978-80-7013-564-8. info
- LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5. info
- NEUBAUER, K, T SKÁKALOVÁ a KOL. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-640-7. info
- PLEVOVA, I a SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8. info
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- RYPKEMA, T. Effective Communication – Comprehensive Midwifery. 2017. Dostupné z:https://ecampusontario.pressbooks.pub
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- VITOŇ, J a VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí – jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-844-3. info
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností porodní asistentky při navazování kontaktu a získávání důvěry klientky/pacientky a její rodiny pro další účinnou a kvalitní individuální péči. Řeší problematiku pojmů mezilidské komunikace verbální i nonverbální, včetně komunikace mezi matkou a dítětem. Předmět má zásadní význam pro utváření správného psychoterapeutického způsobu jednání studentek.
Studijní pomůcky:
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním studijním systému. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2025/PAKOM11211