VSKOP11565 Komunitní péče

Vysoká škola zdravotnická
léto 2021
Rozsah
6/6. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh
So 13. 3. 8:50–11:50 Učebna 11, Pá 16. 4. 14:30–17:30 Učebna 11, So 17. 4. 8:50–11:50 Učebna 11
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 81 )
Odborná latinská terminologie, Klinická propedeutika, Ošetřovatelské postupy, Etika, Obecná a vývojová psychologie, Zdravý životní styl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je systematicky aplikovat do ošetřovatelské praxe pro cílovou skupinu v oblasti primární péče ošetřovatelský proces. Připravit studenty na péči o klienta v domácím prostředí a na vlastní podnikatelské aktivity v této oblasti.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- definovat ošetřovatelství v primární a komunitní péči, formy a spektrum poskytovaných služeb
- popsat kompetence sester a jejich postavení v primární péči
- popsat postup a podmínky přijetí klienta do domácí péče, návštěvní služby a vedení dokumentace
- určit a aplikovat ošetřovatelské modely aplikované v komunitní péči
- vysvětlit právní a ekonomické podmínky poskytování domácí péče
Osnova
  • 1. Filozofie primární ošetřovatelské péče, charakteristika, definice a podstata primární péče. Kompetence všeobecné sestry v primární péči
  • 2. Rodina z hlediska zdraví a nemoci, návštěvní služba, ošetřování nemocného v domácnosti. Prvky výchovy v ošetřovatelské péči, zdravotní výchova
  • 3. Interdisciplinární spolupráce v primární zdravotní péči. Poskytovatelé komunitní péče. Současná legislativa a primární péče
  • 4. Etické a společenské normy ošetřovatelské péče v primární péči, péče o komunitu. Rozvoj komunitní péče ve vyspělých zemích a v ČR
  • 5. Cílové skupiny komunitní péče - péče o matku a dítě, občany se zdravotním handicapem, seniory, národnostní menšiny, ohrožené skupiny (bezdomovci, nezaměstnaní, toxikomani) aj.
  • 6. Základy managementu v primární zdravotní péči


    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Dokumentace v primární péči
  • 2. Uplatnění ošetřovatelského procesu v primární péči
  • 3. Aplikace ošetřovatelských modelů v primární péči
  • 4. Komunitní sestra v domácí péči
  • 5. Hospicová péče v komunitním ošetřovatelství
  • 6. Komunitní péče u kulturně odlišných skupin
Literatura
    povinná literatura
  • MACÁŠKOVÁ, Š. Komunitní péče. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KALVACH, Z. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4026-3. info
  • HOLZEMER, W. L. Improving health through nursing research. 1st ed. Chichester: Wiley-blackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-3411-8. info
  • HALOVÁ, M. Nemocný v domácí péči II. Demence a demence alzheimerova typu. Bouzov: Pavel Hala, 2010. ISBN 978-80-904611-0-9. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. "Když není všechno tak, jak si přáli": informace pro týmy porodnic a perinatologických center: v jaké situaci se ocitá rodina po narození nedonošeného nebo postiženího dítěte? Jak s rodiči komunikovat? Jak sdělit nepříznivou diagnózu? Co rodině nabídnout? Praha: Společnost pro ranou péči, 2010. ISBN 978-80-254-4614-0. info
  • BROWN, S. J. Evidence-based nursing: the research-practice connection. Sudbury: Jones and bartlett publishers, 2009. ISBN 978-0-7637-5108-1. info
  • LÍČENÍK, R. Klinické doporučené postupy. Obecné zásady, principy tvorby a adaptace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2265-7. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
  • GORDON, M. Manual of Nursing Diagnoses. 11th ed. Sudbury: Jones and Bartlett, 2007. ISBN 978-0-7637-4045-0. info
  • JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. 1.vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 150 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 14 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Ošetřovatelství v primární sféře v ČR
2. Ošetřovatelství v komunitní péči v ČR ve srovnání s jinými zeměmi
3. Ošetřovatelské modely aplikované v komunitní péči
4. Rozvoj domácí péče, její formy a spektrum poskytovaných služeb v domácí péči
5. Právní a ekonomické podmínky poskytování domácí péče
6. Postup a podmínky přijetí klienta do domácí péče, příprava prvních a následných návštěv u klienta, vedení dokumentace
7. Komunitní ošetřovatelská péče o děti
8. Komunitní ošetřovatelská péče ve školách
9. Komunitní ošetřovatelská péče o ženu
10. Senioři v komunitě
11. Komunitní ošetřovatelská péče o duševně nemocné
12. Komunitní ošetřovatelství zaměřené na zdraví v zaměstnání

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Zaměřuje se na zdraví lidi v komunitě. Studenti pochopí význam pojmu „komunita“, její hlavni sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. Nauči se ošetřovaní pacientů/klientů ve vlastních sociálních podmínkách.

Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2021/VSKOP11565