VŠZDRAV:VSKOP11565 Komunitní péče - Informace o předmětu
VSKOP11565 Komunitní péče
Vysoká škola zdravotnickáléto 2016
- Rozsah
- 6/6. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Klinická propedeutika, Ošetřovatelské postupy, Etika, Obecná a vývojová psychologie, Zdravý životní styl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Zaměřuje se na zdraví lidi v komunitě. Studenti pochopí význam pojmu „komunita“, její hlavni sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. Nauči se ošetřovaní pacientů/klientů ve vlastních sociálních podmínkách.
Cílem předmětu je systematicky aplikovat do ošetřovatelské praxe pro cílovou skupinu v oblasti primární péče ošetřovatelský proces. Připravit studenty na péči o klienta v domácím prostředí a na vlastní podnikatelské aktivity v této oblasti. - Osnova
- Filozofie primární ošetřovatelské péče, charakteristika, definice a podstata primární péče. Kompetence všeobecné sestry v primární péči
- Rodina z hlediska zdraví a nemoci, návštěvní služba, ošetřování nemocného v domácnosti. Prvky výchovy v ošetřovatelské péči, zdravotní výchova
- Interdisciplinární spolupráce v primární zdravotní péči. Poskytovatelé komunitní péče. Současná legislativa a primární péče
- Etické a společenské normy ošetřovatelské péče v primární péči, péče o komunitu. Rozvoj komunitní péče ve vyspělých zemích a v ČR
- Cílové skupiny komunitní péče - péče o matku a dítě, občany se zdravotním handicapem, seniory, národnostní menšiny, ohrožené skupiny (bezdomovci, nezaměstnaní, toxikomani) aj.
- Základy managementu v primární zdravotní péči
- Dokumentace v primární péči
- Uplatnění ošetřovatelského procesu v primární péči
- Aplikace ošetřovatelských modelů v primární péči
- Komunitní sestra v domácí péči
- Hospicová péče v komunitním ošetřovatelství
- Komunitní péče u kulturně odlišných skupin
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- KALVACH, Z. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4026-3. info
- HALOVÁ, M. Nemocný v domácí péči II. Demence a demence alzheimerova typu. Bouzov: Pavel Hala, 2010. ISBN 978-80-904611-0-9. info
- 1st ed. Chichester: Wiley-blackwell, 2010. ISBN 9781405134118. info
- doporučená literatura
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- BROWN, S. J. Evidence-based nursing: the research-practice connection. Sudbury: Jones and bartlett publishers, 2009. ISBN 978-0-7637-5108-1. info
- LÍČENÍK, R. Klinické doporučené postupy. Obecné zásady, principy tvorby a adaptace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2265-7. info
- VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
- Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
- GORDON, M. Manual of Nursing Diagnoses. 11th ed. Sudbury: Jones and Bartlett, 2007. ISBN 978-0-7637-4045-0. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 150 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 14 hodin
- Ošetřovatelství v primární sféře v ČR
- Ošetřovatelství v komunitní péči v ČR ve srovnání s jinými zeměmi
- Ošetřovatelské modely aplikované v komunitní péči
- Rozvoj domácí péče, její formy a spektrum poskytovaných služeb v domácí péči
- Právní a ekonomické podmínky poskytování domácí péče
- Postup a podmínky přijetí klienta do domácí péče, příprava prvních a následných návštěv u klienta, vedení dokumentace
- Komunitní ošetřovatelská péče o děti
- Komunitní ošetřovatelská péče ve školách
- Komunitní ošetřovatelská péče o ženu
- Senioři v komunitě
- Komunitní ošetřovatelská péče o duševně nemocné
- Komunitní ošetřovatelství zaměřené na zdraví v zaměstnání
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2016/VSKOP11565