VSOPMO2351 Ošetřovatelská péče v malých oborech

Vysoká škola zdravotnická
zima 2023
Rozsah
9k+19s. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Froňková (cvičící)
doc., PhDr. Anna Mazalánová, Ph.D., MPH, RS (cvičící)
Garance
doc., PhDr. Anna Mazalánová, Ph.D., MPH, RS
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSOPMO2351/3BVS_A: So 14. 10. 8:50–12:05 Učebna 1, Pá 3. 11. 8:50–12:55 Učebna 6, M. Froňková
VSOPMO2351/3BVS_B: Pá 8. 12. 8:50–12:55 Učebna 6, M. Froňková
VSOPMO2351/3CVS_1: So 23. 9. 8:50–16:15 Učebna 11, A. Mazalánová
VSOPMO2351/3CVS_2: Pá 24. 11. 12:30–19:55 Učebna 9, A. Mazalánová
VSOPMO2351/3CVS_3: Pá 22. 9. 12:30–19:55 Učebna 13, A. Mazalánová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
porozumět klinickým stavům v oftalmologii, otorinolaryngologii, stomatologii a dermatovenerologii a seznámit se specifiky ošetřovatelské péče a potřebami pacientů změněnými v souvislosti s onemocněními, kterými se zabývají uvedené obory. Naučit se stanovovat standardní ošetřovatelské diagnózy, intervence a naplánovat individuální ošetřovatelskou péči u jednotlivých klinických stavů včetně edukace pacienta a rodiny.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- připravit pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA I taxonomie II
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění.
Osnova
  • OFTALMOLOGIE
  • Obsahové zaměření cvičení (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti):
  • 1. Zánětlivé onemocnění oka – specifika péče
  • 2. Katarakta a glaukom – specifika péče
  • 3. Úrazy oka, specifická první pomoc
  • 4. Před a pooperační péče u pacientů na očním oddělení
  • 5. Ošetřovatelský proces u nemocného s refrakčními vadami, péče o slabozraké a nevidomé
  • 6. Ošetřovatelský proces u nemocného se zánětlivým onemocněním oka i nezánětlivým onemocněním oka
  • 7. Specifika edukačního procesu u pacientů na očním oddělení
  • OTORINOLARYNGOLOGIE
  • Obsahové zaměření cvičení (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti):
  • 1. Zánětlivá onemocnění v otorynolaryngologii
  • 2. Poruchy sluchu, Morbus Méniéri. Poruchy hlasu a řeči
  • 3. Nádorová onemocnění
  • 4. Krvácení z nosu, úrazy a cizí tělesa v ORL
  • 5. Uplatnění ošetřovatelského procesu v otorynolaryngologii
  • 6. Aplikace ošetřovatelských modelů v otorynolaryngologii
  • 7. Specifika edukačního procesu u pacientů s vybraným onemocněním
  • STOMATOLOGIE
  • Obsahové zaměření cvičení (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti):
  • 1. Preventivní péče ve stomatologii, ambulantní a klinická léčba
  • 2. Nejčastější klinické stavy ve stomatologii
  • 3. Onemocnění dutiny ústní
  • 4. Zánětlivá onemocnění v dutině ústní, aplikace ošetřovatelského procesu
  • 5. Nádorová onemocnění ve stomatologii, aplikace ošetřovatelského procesu
  • 6. Úrazy čelistí a zubů, aplikace ošetřovatelského procesu
  • 7. Specifika edukačního procesu u pacientů ve stomatologii
  • DERMATOVENEROLOGIE
  • Obsahové zaměření cvičení (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti):
  • 1. Ekzémová onemocnění kůže. Plísňové onemocnění kůže. Hnisavé onemocnění kůže.
  • 2. Lupénka
  • 3. Scabies, boreliové infekce, urticaria
  • 4. Kožní nádory, bazaliom, melanom
  • 5. Pohlavně přenosné nemoci
  • 6. Aplikace ošetřovatelských modelů v dermatovenerologii
  • 7. Specifika edukačního procesu u pacientů s dermatovenerologickým onemocněním
Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁNEK, J a KOL. Zubní lékařství pro studující nestomatologických oborů. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0810-7. info
  • RESL, V. Dermatovenerologie: přehled nejdůležitějších znalostí a zkušeností pro bakalářské a magisterské studium nelékařských oborů. Plzeň: Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0387-5. info
  • ŠTORK, J. Dermatovenerologie. 2. vyd. Praha: Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-898-8. info
  • ASTL, J. Otorinolaringologie a chirurgie hlavy a krku: pro bakaláře, obor ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2053-4. info
  • ROZSÍVAL, P. Trendy soudobé oftalmologie. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-818-6. info
  • HORNOVÁ, J. Oční propedeutika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4087-4. info
  • NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech Dermatovenerologie, oftalmologie, ORL, stomatologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3422-4. info
  • PLCH, J. Otorinolaryngologie v perioperační péči. 2. vyd. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-486-3. info
    doporučená literatura
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2015-2017. 1. české vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
  • POKORNÁ, A. a R. MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5. info
  • HOUBA, R., J. ZEMEN a V. BARTÁKOVÁ. Rukověť zubního lékaře: pacient se zdravotním rizikem. Praha: Havlíček Brain Team, 2012. ISBN 978-80-87109-29-8. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • CETLOVSKÁ, P., K. PIZINGER a J. ŠTOK. Kožní změny u interních onemocnění. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1004-4. info
  • CETLOVSKÁ, P., K. PIZINGER a J. ŠTOK. Kožní změny u interních onemocnění. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1004-4. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • ŘÍHOVÁ, E. Uveitidy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2897-1. info
  • HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-0529-3. info
Metody hodnocení
Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Rozšiřuje medicínské poznatky z oftalmologie, otorinolaryngologie, stomatologie a dermatovenerologie v návaznosti na ostatní klinické obory, dále seznamuje se specifiky ošetřovatelské péče.

Studijní pomůcky: MAZALÁNOVÁ, A. Ošetřovatelská péče v oftalmologii. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

RAMBOUSEK, P. Ošetřovatelská péče v otorynolaryngologii. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

MAZALÁNOVÁ, A. Ošetřovatelská péče ve stomatologii. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

MAZALÁNOVÁ, A. Ošetřovatelská péče v dermatovenerologii. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.

Cvičné kazuistiky.

Instruktážní videa.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2023/VSOPMO2351