VŠZDRAV:VSPED2232 Pedagogika a edukace v ošetřov - Informace o předmětu
VSPED2232 Pedagogika a edukace v ošetřovatelství
Vysoká škola zdravotnickázima 2024
- Rozsah
- 7k+14s. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marie Froňková (přednášející)
Mgr. Pavlína Tůmová (cvičící) - Garance
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VSPED2232/cvA: Pá 27. 9. 12:10–15:25 Učebna 9, Duškova, So 2. 11. 13:00–15:25 Učebna 11, Duškova, M. Froňková
VSPED2232/cvB: So 21. 9. 12:10–15:25 Učebna 11, Duškova, So 16. 11. 13:00–15:25 Učebna 11, Duškova, M. Froňková
VSPED2232/2DVS: So 7. 12. 8:00–13:45 Učebna teoretická, P. Tůmová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program VŠZDRAV, VS)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů - zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti. - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Předmět a cíle pedagogiky. Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
- 2. Výchovný proces. Význam výchovy v profesi všeobecné sestry.
- 3. Vymezení základních pojmů v edukaci.
- 4. Druhy edukace v ošetřovatelství. Primární edukace. Sekundární edukace. Terciární edukace. Pojetí edukace.
- 5. Komunikace v edukačním procesu.
- 6. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Zhodnocení/posouzení edukanta. Vyhodnocení edukačních potřeb. Projektování edukace. Edukační cíle. Didaktické zásady edukace. Edukační metody. Učební pomůcky a didaktická technika.
- 7. Sestavení edukačního plánu
- 8. Realizace edukačního procesu. Prezentace. Dokumentace v edukačním procesu.
- 9. Osobnost edukátora
- 10. Edukační standardy.
- Literatura
- povinná literatura
- GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a podpora pacienta. 1. vyd. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1. info
- MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukace v ošetřovatelství: respekt a úcta k lidské důstojnosti. Trenčín: TU A. Dubčeka, 2015. ISBN 978-80-7454-513-9. info
- doporučená literatura
- VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. aktual. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7. info
- JIRKOVSKÁ, A., J. JIRKOVSKÁ, K. ČECHOVÁ a V. HAVLOVÁ. Skupinová edukace diabetiků: jak na to. Semily: Geum, 2017. ISBN 978-80-87969-33-5. info
- JANDEČKOVÁ, K. a M. MATOULEK. Edukace zaměřená na zdravý životní styl pacientů s vážným psychiatrickým onemocněním: metodická příručka pro zaměstnance. Praha: Psychiatrická nemocnice Bohnice, 2016. ISBN 978-80-906518-3-8. info
- ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- ŠULISTOVÁ, R. a M. TREŠLOVÁ. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5. info
- BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
- HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
- Metody hodnocení
- Způsob kontroly samostatného studia:
V informačním systému student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Uvádí studenty do problematiky výchovy a vzdělávání, na nichž se budou po studiu ve specifických podmínkách své praxe podílet (při edukaci klientů/pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi, a aby uměli s klienty/pacienty účinně komunikovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností.
Studijní pomůcky:
HLINOVSKÁ, J. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Cvičné kazuistiky, v informačním studijním systému SharePoint. Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2024/VSPED2232