VSREO2637 Rehabilitační ošetřovatelství

Vysoká škola zdravotnická
léto 2022
Rozsah
8/16. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Málek (přednášející)
PhDr. Karolína Šrámková, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh
Pá 4. 3. 8:50–14:35 Učebna 7, Duškova, Pá 25. 3. 8:50–12:55 Učebna 7, Duškova, Pá 22. 4. 14:40–17:05 Zoom e1
Předpoklady
KREDITY_MIN(149)
Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Obecná a vývojová psychologie, Zdravotnická psychologie, Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství, Patologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout základní teoretické informace o léčebné rehabilitaci se zaměřením na styčné body v komplexní terapii o pacienta. Uvědomit si nutnost spolupráce obou profesí v rámci komplexní péče o pacienta.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- definovat možnosti rehabilitačního ošetřovatelství
- aplikovat získané dovednosti na různá věková období
- aplikovat relaxační techniky
- uplatňovat aktivizační metody
- stanovit priority v prevenci pádů
Osnova
  • 1. Rehabilitační ošetřování/ošetřovatelství (definice, pojetí, terminologie, vyšetřovací metody)
  • 2. Rehabilitace (obory léčebné rehabilitace, systém rehabilitační péče, kategorizace a testování, rehabilitační zařízení, následná péče)
  • 3. Léčebná rehabilitace – specifiky, organizace, vyšetřovací a terapeutické možnosti
  • 4. Diagnostické postupy v rehabilitaci. Postura, stoj, chůze. Svalový tonus, svalová síla. Vyšetření reflexů. Klinické vyšetření kloubního systému. EMG. Testování a hodnocení omezených aktivit
  • 5. Terapeutické postupy. Myoskeletální. Fyzioterapeutické koncepty. Fyzikální terapie. Balneologie. Ergoterapie
  • 6. Bazální stimulace
  • 7. Prevence imobilizačního syndromu
  • 8. Léčebné lázně a rehabilitační ústavy

    Obsahové zaměření cvičení:
    (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • 1. Kompenzační pomůcky v rehabilitačním ošetřovatelství
  • 2. Aktivizace imobilního pacienta
  • 3. Léčebná rehabilitace, kondiční cvičení - zásady a provádění
  • 4. Skladba cvičební jednotky – dechová cvičení, polohování, pasivní a aktivní pohyby, příprava a nácvik sedu a stoje, příprava a nácvik chůze o berlích
  • 5. Polohování P/K, rehabilitace s P/K dle druhů onemocnění
  • 6. Základy relaxace – Jacobsonova metoda, Schultzův autogenní trénink
  • 7. Pasivní cvičení v kloubech HK, DK a aktivní cvičení – nácvik sebeobsluhy, podpora eliminačních funkcí
  • 8. Přesuny, posazování, hygiena, oblékání, vertikalizace, chůze – specifika u vybraných typů onemocnění
  • 9. Základní prostředky LTV v ortopedii – pohybové prvky jednoduché, složité, celkové, pracovní rehabilitace, sociální asistence
Literatura
    povinná literatura
  • JAHODOVÁ, I. Rehabilitační ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • NOVOTNÁ, J. a J. DOBIÁŠ. Metoda Ludmily Mojžíšové: praktická cvičení. Praha: XYZ, 2012. ISBN 978-80-7388-653-0. info
  • MÁČEK, M. a J. RADVANSKÝ. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3. info
  • VACEK, J. Manuál rehabilitační a fyzikální terapie. Praha: Raabe, 2011. ISSN 1805-0417. info
  • STORCK, U. Technika masáže v rehabilitaci. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2663-2. info
    doporučená literatura
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • ROKYTA, R. Bolest a jak s ní zacházet. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3012-7. info
  • WENDSCHE, P. Poranění míchy: Ucelená ošetřovatelsko-rehabilitační péče. 2. vyd. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-504-4. info
  • ŘASOVÁ, K. Fyzioterapie u neurologicky nemocných. Praha: Ceros, 2007. ISBN 978-80-239-9300-4. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 350 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů ošetřovatelství a rozšiřuje teoretické poznatky a praktické dovedností z fyzioterapie, která je nezbytnou součástí podpory zdraví a prevence vzniku komplikací při onemocnění. Těžiště leží v prevenci imobilizačního syndromu. Studenti budou schopni identifikovat nutnost spolupráce s fyzioterapeutem, zajišťovat jednotlivé intervence stanovené fyzioterapeutem v rámci komplexní ošetřovatelské péče a společně s fyzioterapeutem hodnotit jejich efekt.

Rozsah individuální práce studentů: 26 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Mobilizace pacienta
2. Prevence pádů
3. Léčebná rehabilitace u bolestivých stavů
4. Léčebná rehabilitace u interních chorob
5. Léčebná rehabilitace v neurologii
6. Léčebná rehabilitace v ortopedii
7. Léčebná rehabilitace v traumatologii
8. Léčebná rehabilitace v onkologii
9. Léčebná rehabilitace v gynekologii
10. Léčebná rehabilitace v porodnictví
11. Léčebná rehabilitace u pacientů s poruchou kognitivních funkcí
12. Léčebná rehabilitace u popálenin
13. Ochrana personálu před nadměrnou zátěží
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2022/VSREO2637