VŠZDRAV:RAKOM717 Komunikace - Informace o předmětu
RAKOM717 Komunikace
Vysoká škola zdravotnickáléto 2015
- Rozsah
- 0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Latinský jazyk, Filosofie a etika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Radiologický asistent (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět učí studenty zásadám a dovednostem efektivní komunikace v každodenních pracovních situacích a tvoří základ profesionálních dovedností v komunikaci s lidmi v náročných životních situacích. Je základem psychoterapie a profesionální interakce v multidisciplinárním týmu.
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy, koncepty a druhy komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit jejich schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacienty, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích. - Osnova
- Obsahové zaměření cvičení:
- Základní dialektika v komunikaci. Pozorovatel, pozorování, pozorovaný.
- Nácvik verbálních dovedností. Nácvik asertivního chování, asertivní desatero.
- Nácvik efektivní komunikace
- Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
- Úprava zevnějšku, nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích.
- Sebepoznání, naslouchání, komunikační tunel. Prožívání, vztah k sobě samému, vztah k vnitřnímu tělu.
- Kritéria úspěšné verbální komunikace. Devalvace a elevace v komunikaci.
- Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů.
- Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi.
- Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor. Stresový reflex obrany a úniku v komunikaci.
- Obsahové zaměření cvičení:
- Literatura
- doporučená literatura
- MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2831-5. info
- FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4. info
- Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2015/RAKOM717