VSOVP10462 Obecná a vývojová psychologie 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2015
Rozsah
2/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Etika, Filozofie, Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače s psychologií jako vědou, vysvětlit nové pohledy, předvídat chování a mentální procesy a dosažené poznatky používat ke zvyšování spokojenosti a zdraví lidí. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy psychologie a její dělení
- definovat psychické procesy, biologickou a sociální podmíněnost psychiky
- popsat holistický pohled na jedince
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní a sociální a vyvodit závěry pro ošetřovatelskou praxi.
Osnova
  • 1. Úvod do studia psychologie
    Úvod do psychologie, nové pojetí předmětu - Princip celistvosti v psychologii.
    Orientace v oblasti vědomí, v oblasti psychiky a osobnosti jedince.
    Vztah k jiným vědním disciplínám.
  • 2. Nové pohledy v psychologii
  • 3. Nové premisy v celostním pojetí člověka jako energeticko-informační bytosti.
    Vznik nových paradigmat ve 20. století - Newtonovsko-karteziánský světový názor.
    Člověk a svět v systémově holistickém pojetí: význam, vznik, teorie, determinanty.
  • 4. Základní pojmy vědy o člověku a jeho psychice
    Psychosomatická koncepce - pojem psycho-soma, zdravé a narušené psychosou.
    Průběh vjemu, smyslové vjemy.
    Témata pravého a levého mozku, rovnováha v práci mozkových hemisfér.
  • 5. Lidské vědomí
    Charakteristika vědomí a podvědomí, vztahy mezi vědomím a podvědomím. hledisko psychologické a lékařské, změněné stavy vědomí.
    Lidské vědomí z pohledu exaktních věd a významných osobností.
  • 6. Základy psychologie osobnosti
    Teoretické předpoklady osoby a osobnosti.
    Holistický pohled na osobnost, charakteristika osobnosti z hlediska celostních psychologických směrů.
    Energetický koncept osobnosti z hlediska biosyntézy, energetická koncepce Gennadije Malachova.
  • 7. Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti)
    Adaptace, akomodace, asimilace.
    Psychické vlastnosti.
    Motivace – klasifikace motivů - motivační vlastnosti.
    Bioenergetika osobnosti.
  • 8. Vývojová psychologie
    Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální).
    Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké období a další vývojové fáze.
    Energoinformační souvislosti v ontogenezi člověka.

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Výuková témata a požadavky k zápočtovým pracím.
    Nové psychosociální pohledy v psychologii.
  • 2. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
    Sebehodnocení, zvnitřnění dovedností sebe přijetí pro výkon dané profese.
  • 3. Emocionální výchova jedince pro zvládání zátěžových situací
    Psychická rizika a stresová odolnost v práci všeobecné sestry.
    Stresy, stresový reflex, souvislosti stresu s některými onemocněními.
  • 4. Holistické pohledy v psychologii objevují vnitřní prostor člověka
    Nácvik vizualizace jako kreativní představivosti.
    Emoce v pohledu holistických přístupů.
    Pozitivní a negativní pocity.
  • 5. Asertivita v práci všeobecné sestry
    Znalost a nácvik asertivních technik.
    Nácvik terapeutického rozhovoru.
  • 6. Relaxační metody – rekondiční regenerace organizmu
    Uvědomovací nácvik některých autoregulačních metod.
    Nácvik dýchání jako podmínka seberegulace a duchovně-duševního rozvoje.
Literatura
    povinná literatura
  • KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
  • MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
    doporučená literatura
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s psychickými procesy a jejich charakteristikou, s psychologickými teoriemi osobnosti, s poznatky o citovém prožívaní, kognitivními procesy a chováním člověka. Poskytuje informace o typických způsobech prožívání, uvažovaní i chování v jednotlivých fázích lidského života. Předmět formuje vztah k povolání, rozvijí profesní kompetence a učí studenty aplikovat psychologické teorie v praxi.
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (ZS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019.