VŠZDRAV:VSPAPE7437 Paliativní péče - Informace o předmětu
VSPAPE7437 Paliativní péče
Vysoká škola zdravotnickáléto 2015
- Rozsah
- 0/10. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Ošetřovatelská péče o seniory, Patologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako praktický celek a úzce navazuje na předmět „Ošetřovatelská péče o nemocné s onkologickými chorobami“. Seznamuje studenty s novými službami a typy zařízení, která spadají do oblasti následné péče, v nichž je poskytována individuální ošetřovatelské péče nevyléčitelně nemocným a umírajícím. Studenty vede k pochopení hospicové péče, která zajišťuje nemocným důstojné umírání, smíření a klidnou smrt, včetně opory jejich nejbližším příbuzným.
Cílem předmětu je získat znalostí základních principů hospicové a paliativní péče a praktické dovednosti v managementu péče o pacienty v pokročilých stádiích život ohrožujících chorob. Zvládnout individualizaci ošetřovatelského procesu u pacientů paliativně léčených a u pacientů v terminální fázi onemocnění. Naučit vyhodnocování somatických-psychických-duchovních-sociálních problémů pacientů a jejich rodin, znát možnosti jejich korigování. - Osnova
- Obsahové zaměření cvičení:
- (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
- Ošetřovatelský proces u klienta/pacienta dlouhodobě nemocného, nevyléčitelně nemocného
- Základní principy diagnostiky a léčby jednotlivých symptomů - bolest a možnosti jejího léčení, poruchy výživy, respirační syndromy, kožní projevy, péče o atonie
- Řešení modelových situací pacientů s chronickou onkologickou bolestí. Ošetřovatelský proces u pacientů s chronickou bolestí
- Demonstrace a modelové postupy zvládání patologií v dutině ústní, nevolnosti a zvracení u onkologických pacientů, řešení nechutenství a poruch hydratace u pacientů v terminální fázi onemocnění
- Demonstrace a rozbory kazuistik inkontinentních pacientů a pacientů s maligními výpotky
- Exkurze do zařízení paliativní péče, prevence vyhoření pečujících
- Ošetřovatelský proces u pacienta s onkologickým onemocněním
- Ošetřovatelský proces u pacienta v terminálním stádiu nemoci
- Demonstrace ukázkových kazuistik pacientů v paliativní péči
- Obsahové zaměření cvičení:
- Literatura
- povinná literatura
- WARE, B. Čeho před smrtí nejvíc litujeme : jak nám život změní naši drazí, když umírají. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0168-7. info
- BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče v geriatrii. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-247-5402-4. info
- VORLÍČEK, J., O. SLÁMA a L. KABELKA. Paliativní medicína pro praxi. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-505-5. info
- doporučená literatura
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 12 hodin
- Definice paliativní medicíny a paliativní péče
- Možnosti služeb a typy zařízení, které spadají do následné péče. Centra paliativní péče
- Kvalita života u pacientů s nevyléčitelnou nemocí
- Rakovina jako celosvětový problém. Onkologická bolest
- Psychologické a etické aspekty hospicové péče
- Zdravotničtí pracovníci – psychologie profese, syndrom vyhoření, možnosti pozitivního ovlivnění
- Problematika eutanazie a dystanázie
- Financování hospicové péče, legislativa
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2015/VSPAPE7437