ZZNEG8525 Neodkladná péče v gynekologii a porodnictví

Vysoká škola zdravotnická
léto 2015
Rozsah
10/14. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Garneková (přednášející)
Garance
Mgr. Zuzana Garneková
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, Fyziologie a patofyziologie, Chirurgie a traumatologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, IZS, Klinická propedeutika, Neodkladná péče v akutních a kritických stavech, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči, Odborná praxe, Profesionální komunikace a prevence násilí, Psychologie, První pomoc v mimořádných a krizových situacích, Sociologie, Vnitřní lékařství a neodkladná péče v interních oborech
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a umožňuje získat vědomosti a dovednosti v péči o ženu zaměřenou na všechna období jejího života. Předmět je zaměřen na ošetřovatelství ve zdraví a nemoci a na preventivní péči. Důraz je kladen na psychologický a etický přístup a na odlišnosti v problematice neodkladné péče v oblasti přednemocniční a intenzivní péče.

Cílem předmětu je:
  • získat základní informace z gynekologie zejména se zaměřením na akutní stavy
  • naučit se správně identifikovat příznaky signalizující onemocnění
  • Získat nejdůležitější poznatky z porodnictví - období gravidity, porodu, ošetření matky i novorozence, získané vědomosti uplatňovat při činnostech v neodkladné praxi
  • respektovat práva a důstojnost pacientů
Osnova
  • Koncepce oboru, jeho vývoj a současný stav, etika plánovaného rodičovství a výchova k plánovanému rodičovství, péče o matku a dítě, sociologické aspekty. Sterilita a současné možnosti její léčby a ovlivnění
  • Anatomie, fyziologie, patofyziologie rodidel
  • Záněty, poranění, násilné činy, nádorová onemocnění, inkontinence moči
  • Operační gynekologie
  • Dětská gynekologie z hlediska přístupu zdravotníků k nemocnému dítěti
  • Fyziologické a patologické těhotenství
  • Porod – normální, překotný, předčasný, prodloužený, možné komplikace
  • Náhlé příhody v gynekologii a porodnictví zejména z hlediska život ohrožujících stavů

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Péče o ženu, rodičku, o matku v šestinedělí
  • Problematika úrazů především se zaměřením na neodkladnou péči
  • Výkony a postupy (dle vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., § 3 odst. 1, § 17 a § 30)
  • Specifika péče u pacientek s akutním stavem v gynekologii a porodnictví
Literatura
    povinná literatura
  • SIMOČKOVÁ, V. Gynekologicko-pôrodnícke ošetrovateľstvo: učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-362-2. info
    doporučená literatura
  • ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • Kardiotokografie - Minimum pro zdraví. Praha: Maxdorf, 2012. ISBN 978-80-7345-274-2. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • ROB, L., A. MARTAN a K. CITTERBART. Gynekologie. 2. rozšíř. vyd. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-501-7. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 20 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Koncepce oboru gynekologie a porodnictví
  • Organizace práce v preventivní péči (depistáž, dispenzarizace, preventivní prohlídky)
  • Organizace a náplň práce v gynekologické ambulanci
  • Úloha všeobecné sestry při revitalizačních aktivitách ženy. Kondiční cvičení, fyzikální terapie, ergoterapie, arteterapie, edukační činnost v oblasti výživy, alternativní postupy
  • Edukační činnost všeobecné sestry v oblasti sexuální výchovy, plánovaného rodičovství, problematika sterilního páru, antikoncepce
  • Prenatální diagnostika, péče o ženu v průběhu gravidity, správná životospráva, prevence komplikací, profylaktické cvičení, příprava matky a otce k porodu
  • Základní vyšetřovací metody v gynekologii
  • Vyšetřovací metody v urogynekologické ambulanci
  • Gynekologické záněty a nádory
  • Zásady práce s cytostatiky
  • Zvláštnosti ošetřovatelské péče u dětí a dospívajících na gynekologickém oddělení. Vyšetřovací metody v dětské gynekologii, edukační činnost všeobecné sestry, psychologický přístup k matce a dítěti
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.