ZZPED8781 Vybrané kapitoly z pedagogiky a edukační činnost

Vysoká škola zdravotnická
léto 2015
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni zdravotnického záchranáře na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Student se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.

Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče
získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu
Osnova
  • Předmět a cíle pedagogiky. Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky
  • Výchovný proces. Význam výchovy v profesi ZZ
  • Vymezení základních pojmů v edukaci. Druhy edukace v ošetřovatelství
  • Pojetí edukace. Komunikace v edukačním procesu. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
  • Zhodnocení/posouzení edukanta. Vyhodnocení edukačních potřeb
  • Projektování edukace. Edukační cíle
  • Didaktické zásady edukace. Edukační metody. Učební pomůcky a didaktická technika
  • Sestavení edukačního plánu. Realizace edukačního procesu
  • Prezentace. Dokumentace v edukačním procesu
  • Osobnost edukátora. Edukační standardy

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta
  • Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb
  • Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce
  • Zajištění zpětné vazby
  • Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody
  • Zpracování dokumentace edukačního procesu
  • Hodnocení edukačního procesu
  • Modelové situace z klinické praxe
Literatura
    povinná literatura
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
    doporučená literatura
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
Informace učitele

Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.