RAKOM717 Komunikace

Vysoká škola zdravotnická
léto 2016
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Latinský jazyk, Filosofie a etika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět učí studenty zásadám a dovednostem efektivní komunikace v každodenních pracovních situacích a tvoří základ profesionálních dovedností v komunikaci s lidmi v náročných životních situacích. Je základem psychoterapie a profesionální interakce v multidisciplinárním týmu.

Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy, koncepty a druhy komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit jejich schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacienty, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích.
Osnova
  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Základní dialektika v komunikaci. Pozorovatel, pozorování, pozorovaný.
  • Nácvik verbálních dovedností. Nácvik asertivního chování, asertivní desatero.
  • Nácvik efektivní komunikace
  • Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
  • Úprava zevnějšku, nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích.
  • Sebepoznání, naslouchání, komunikační tunel. Prožívání, vztah k sobě samému, vztah k vnitřnímu tělu.
  • Kritéria úspěšné verbální komunikace. Devalvace a elevace v komunikaci.
  • Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů.
  • Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi.
  • Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor. Stresový reflex obrany a úniku v komunikaci.
Literatura
    doporučená literatura
  • MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2831-5. info
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4. info
Informace učitele

Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.