VŠZDRAV:VSBIC9021 Biochemie - Informace o předmětu
VSBIC9021 Biochemie
Vysoká škola zdravotnickáléto 2016
- Rozsah
- 7/6. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Barbora Staňková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Barbora Staňková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Biofyzika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje se základními poznatky z oblasti biochemie. Informuje o biochemické rovnováze vnitřního prostředí organismu a jeho změnách v souvislosti s různými druhy onemocnění a poruch. Důležitou součástí jsou informace o metodách a technikách odběru biologického materiálu, jeho označovaní, uchovávání a odesíláni ke zpracování do laboratoří. Seznamuje studenty s jednoduchými orientačními metodami biochemických vyšetřeni.
Cílem předmětu je seznámit s významem indikace laboratorního vyšetření, s důležitostí správného odběru, uchování a transportu biologického materiálu. - Osnova
- Preanalytická příprava biologického materiálu – odběry vzorků, příprava pacienta, označení, transport a skladování vzorků, biologické faktory ovlivňující složení vzorků. Indikace, spolehlivost a interpretace biochemických vyšetření. Referenční hodnoty – metody jejich získání, stanovení fyziologických rozmezí biochemických parametrů
- Sacharidy – diabetologický soubor vyšetření. Klasifikace, funkce a metabolismus sacharidů. Patofyziologie – poruchy metabolismu sacharidů, laboratorní diagnostika, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
- Lipidy – lipidový soubor vyšetření. Klasifikace, funkce a metabolismus lipidů. Patofyziologie – poruchy metabolismu lipidů, laboratorní diagnostika, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
- Aminokyseliny, peptidy a bílkoviny-přehled a rozdělení, struktura, funkce v organismu a metabolismus. Onemocnění spojená s metabolismem aminokyselin a jejich klinické projevy. Koncentrace proteinů a patologické stavy-používané testy, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
- Enzymy - struktura a funkce, klinicky významné enzymy- používané testy, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků. Hormony - laboratorní diagnostika funkce štítné žlázy
- Jaterní soubor vyšetření. Popis, funkce a patofyziologie jater. Jaterní testy- fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
- Acidobazická rovnováha - regulační mechanismy organismu, acidobazická rovnováha při patologických stavech a v těhotenství
- Bezpečnost práce s biologickým materiálem
- Odběr biologického materiálu na biochemická vyšetření - příprava příslušné dokumentace, odběrových pomůcek, zkumavek a jejich řádné označení. Zásady správného odběru, možnosti kontaminace
- Praktická interpretace výsledků - příklady posouzení laboratorního nálezu
- Odběr krve na biochemické vyšetření
- Odběr moče na biochemické vyšetření
- Vyšetření testačními papírky – bílkovina, urobilinogen, bilirubin, ketolátky a krevní barvivo
Obsahové zaměření cvičení:- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 150 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 10 hodin
- Biochemická rovnováha vnitřního prostředí organismu
- Změny biochemické rovnováhy v souvislosti s různými druhy onemocnění a poruch
- .
- Odběr ostatního biologického materiálu
- Jednoduché orientační metody biochemických vyšetření
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2016/VSBIC9021