PAKOM81552 Komunikace 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2018
Rozsah
1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Etika, Filozofie, Psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit jejich schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích.
Výstupy z učení
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci
Osnova
  • 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
  • Komunikace - matrice lidského života.
  • Komunikace na rozhraní dvou světových názorů, nové pohledy v teorii poznání - noetice.
  • 2. Psychologické hledisko poznání
  • Vnímání skutečnosti a průběh vjemu.
  • Postup zpracování informací.
  • Duševní procesy v komunikaci, kognitivní, citové a volitivní procesy.
  • 3. Komunikace jako sdělování informace
  • Komunikace západního a východního okruhu civilizace, paradigmata dvou pohledů na svět.
  • Schopnost člověka přijímat nové informace.
  • 4. Komunikace - úspěch - dávání
  • Komunikovat znamená dávat (Communicare est multum dare) a spolupodílet se na něčem (participare).
  • Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu.
  • Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi.
  • 5. Faktory ovlivňující komunikaci
  • Osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel.
  • Verbální aspekty, mluvené slovo, informační systémy, energoinformační vazby.
  • Rozdíl mezi energií a informací v komunikaci.
  • 6. Verbální komunikace
  • Kritéria úspěšné komunikace - jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování.
  • Zásady dialogu ve vztazích - osobních, společenských a profesionálních.
  • Anatomie setkání - zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod.
  • 7. Sociální komunikace
  • Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas, naslouchání, tři základní aspekty dialogu.
  • Význam verbální komunikace pro sestru a klienta.
  • Profesionální komunikace, Learyho model - rovina vertikální, rovina horizontální, pravidla.
  • 8. Neverbální komunikace
  • Principy a aspekty nonverbality, nástroje vnitřního rozhovoru, princip sebeuvědomění
  • Emoce a jejich účinek na komunikaci.
  • Neverbální signály těla v komunikaci - symboly, ilustrátory, regulátory, adaptéry.
  • 9. Další faktory nonverbální komunikace
  • Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření - výraz obličeje, řeč očí, proximika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika.
  • Komunikace ve vnitřním prostoru - vztažnosti k vlastnímu „Já“, vztažnost k zevnímu světu, role Ega.
  • Vnitřní rozhovor a psychologický čas.
  • 10. Bioenergetická komunikace
  • Komunikace levého a pravého mozku, projevy nerovnováhy v práci mozkových hemisfér
  • Komunikace ve změněném stavu vědomí (rozšířeném, zúženém vědomí).
  • Komunikace člověka s dostatkem a nedostatkem energie, mobilizace energie
  • 11. Komunikace se symboly
  • Informace, energie, informace v symbolech.

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Základní dialektika v komunikaci
  • Pozorovatel, pozorování, pozorovaný.
  • 2. Nácvik verbálních dovedností
  • Nácvik asertivního chování, asertivní desatero.
  • Nácvik efektivní komunikace
  • Různé tréninkové situace včetně strategie při denním kontaktu s nemocnými, ale i s ostatním zdravotnickým personálem a lékaři.
  • 3. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
  • 4. Úprava zevnějšku, nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích
  • 5. Sebepoznání, naslouchání, komunikační tunel
  • Prožívání, vztah k sobě samému, vztah k vnitřnímu tělu.
  • 6. Kritéria úspěšné verbální komunikace
  • Sdělování činy, kognitivní složka komunikace.
  • 7. Devalvace a elevace v komunikaci
  • Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů.
  • 8. Empatie v komunikaci
  • Empatie jako stav srdce a vytoužený stav mysli.
  • 9. Zlatá pravidla vysoké sebeúcty
  • 10. Nácvik sebeuvědomění si vnitřního dialogu
  • Tvůrčí představivost, práce s vnitřním prostorem, principy vizualizace, jak vytvářet afirmaci.
  • Nácvik kongruence ve sdělovacím aktu, síla prvního dojmu.
  • 11. Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině
  • 12. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi, komunikace v interpersonálních vztazích
  • 13. Kritéria úspěšné komunikace
  • Co spoluvytváří úspěšnou komunikaci, řeč těla, kariéra a komunikace.
  • 14. Praktické cvičení vedení rozhovoru s nastávající matkou, rodičkou
  • 15. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor.
  • 16. Komunikace s klientem, nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci.
  • Bazální stimulace.
  • 17. Zvláštnosti komunikace s nastávajícími rodiči, s matkou, s otcem
  • 18. Paradigmata a principy v životě determinují lidskou komunikaci
  • 19. Stresový reflex obrany a úniku v komunikaci
  • Psychosomatické stresové bloky, reakce organizmu na stres.
  • 20. Čtyři základní druhy interakce mezi lékaři a sestrami
  • 21. Komunikace a subordinace mezi lékaři a sestrami
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. "Když není všechno tak, jak si přáli": informace pro týmy porodnic a perinatologických center: v jaké situaci se ocitá rodina po narození nedonošeného nebo postiženího dítěte? Jak s rodiči komunikovat? Jak sdělit nepříznivou diagnózu? Co rodině nabídnout? Praha: Společnost pro ranou péči, 2010. ISBN 978-80-254-4614-0. info
  • POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2. přeprac. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelstvía nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-466-5. info
    doporučená literatura
  • BÁRTLOVÁ, S., I. CHLOUBOVÁ a M. TREŠLOVÁ. Vztah Sestra - Lékař. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-526-6. info
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2831-5. info
  • MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
  • PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8. info
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS), 1. ročník (LS)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností porodní asistentky při navazování kontaktu a získávání důvěry klientky/pacientky a její rodiny pro další účinnou a kvalitní individuální péči. Řeší problematiku pojmů mezilidské komunikace verbální i nonverbální, včetně komunikace mezi matkou a dítětem. Předmět má zásadní význam pro utváření správného psychoterapeutického způsobu jednání studentek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020.