PAKOM81552 Komunikace 2

Vysoká škola zdravotnická
zima 2020
Rozsah
1/2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Markéta Školoudová (cvičící)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Po 14. 9. až Ne 18. 10. každé sudé úterý 8:50–10:20 Posluchárna P1, Duškova, Po 30. 11. až Ne 20. 12. každé sudé úterý 8:50–10:20 Posluchárna P1, Duškova, Po 4. 1. až Ne 17. 1. každé sudé úterý 8:50–10:20 Posluchárna P1, Duškova
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PAKOM81552/cv: Po 14. 9. až Ne 18. 10. každé liché pondělí 13:40–15:10 Učebna 13, Duškova, každé liché úterý 13:40–15:10 Učebna 9, Duškova, Po 30. 11. až Ne 20. 12. každé liché pondělí 13:40–15:10 Učebna 13, Duškova, každé liché úterý 13:40–15:10 Učebna 9, Duškova, Po 4. 1. až Ne 17. 1. každé liché pondělí 13:40–15:10 Učebna 13, Duškova, každé liché úterý 13:40–15:10 Učebna 9, Duškova, E. Marková, M. Školoudová
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Etika, Filozofie, Psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit jejich schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem a zejména ve specifických náročných životních situacích.
Výstupy z učení
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci
Osnova
  • 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
  • Komunikace - matrice lidského života.
  • Komunikace na rozhraní dvou světových názorů, nové pohledy v teorii poznání - noetice.
  • 2. Psychologické hledisko poznání
  • Vnímání skutečnosti a průběh vjemu.
  • Postup zpracování informací.
  • Duševní procesy v komunikaci, kognitivní, citové a volitivní procesy.
  • 3. Komunikace jako sdělování informace
  • Komunikace západního a východního okruhu civilizace, paradigmata dvou pohledů na svět.
  • Schopnost člověka přijímat nové informace.
  • 4. Komunikace - úspěch - dávání
  • Komunikovat znamená dávat (Communicare est multum dare) a spolupodílet se na něčem (participare).
  • Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu.
  • Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi.
  • 5. Faktory ovlivňující komunikaci
  • Osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel.
  • Verbální aspekty, mluvené slovo, informační systémy, energoinformační vazby.
  • Rozdíl mezi energií a informací v komunikaci.
  • 6. Verbální komunikace
  • Kritéria úspěšné komunikace - jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování.
  • Zásady dialogu ve vztazích - osobních, společenských a profesionálních.
  • Anatomie setkání - zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod.
  • 7. Sociální komunikace
  • Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas, naslouchání, tři základní aspekty dialogu.
  • Význam verbální komunikace pro sestru a klienta.
  • Profesionální komunikace, Learyho model - rovina vertikální, rovina horizontální, pravidla.
  • 8. Neverbální komunikace
  • Principy a aspekty nonverbality, nástroje vnitřního rozhovoru, princip sebeuvědomění
  • Emoce a jejich účinek na komunikaci.
  • Neverbální signály těla v komunikaci - symboly, ilustrátory, regulátory, adaptéry.
  • 9. Další faktory nonverbální komunikace
  • Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření - výraz obličeje, řeč očí, proximika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika.
  • Komunikace ve vnitřním prostoru - vztažnosti k vlastnímu „Já“, vztažnost k zevnímu světu, role Ega.
  • Vnitřní rozhovor a psychologický čas.
  • 10. Bioenergetická komunikace
  • Komunikace levého a pravého mozku, projevy nerovnováhy v práci mozkových hemisfér
  • Komunikace ve změněném stavu vědomí (rozšířeném, zúženém vědomí).
  • Komunikace člověka s dostatkem a nedostatkem energie, mobilizace energie
  • 11. Komunikace se symboly
  • Informace, energie, informace v symbolech.

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Základní dialektika v komunikaci
  • Pozorovatel, pozorování, pozorovaný.
  • 2. Nácvik verbálních dovedností
  • Nácvik asertivního chování, asertivní desatero.
  • Nácvik efektivní komunikace
  • Různé tréninkové situace včetně strategie při denním kontaktu s nemocnými, ale i s ostatním zdravotnickým personálem a lékaři.
  • 3. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
  • 4. Úprava zevnějšku, nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích
  • 5. Sebepoznání, naslouchání, komunikační tunel
  • Prožívání, vztah k sobě samému, vztah k vnitřnímu tělu.
  • 6. Kritéria úspěšné verbální komunikace
  • Sdělování činy, kognitivní složka komunikace.
  • 7. Devalvace a elevace v komunikaci
  • Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů.
  • 8. Empatie v komunikaci
  • Empatie jako stav srdce a vytoužený stav mysli.
  • 9. Zlatá pravidla vysoké sebeúcty
  • 10. Nácvik sebeuvědomění si vnitřního dialogu
  • Tvůrčí představivost, práce s vnitřním prostorem, principy vizualizace, jak vytvářet afirmaci.
  • Nácvik kongruence ve sdělovacím aktu, síla prvního dojmu.
  • 11. Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině
  • 12. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi, komunikace v interpersonálních vztazích
  • 13. Kritéria úspěšné komunikace
  • Co spoluvytváří úspěšnou komunikaci, řeč těla, kariéra a komunikace.
  • 14. Praktické cvičení vedení rozhovoru s nastávající matkou, rodičkou
  • 15. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor.
  • 16. Komunikace s klientem, nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci.
  • Bazální stimulace.
  • 17. Zvláštnosti komunikace s nastávajícími rodiči, s matkou, s otcem
  • 18. Paradigmata a principy v životě determinují lidskou komunikaci
  • 19. Stresový reflex obrany a úniku v komunikaci
  • Psychosomatické stresové bloky, reakce organizmu na stres.
  • 20. Čtyři základní druhy interakce mezi lékaři a sestrami
  • 21. Komunikace a subordinace mezi lékaři a sestrami
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. "Když není všechno tak, jak si přáli": informace pro týmy porodnic a perinatologických center: v jaké situaci se ocitá rodina po narození nedonošeného nebo postiženího dítěte? Jak s rodiči komunikovat? Jak sdělit nepříznivou diagnózu? Co rodině nabídnout? Praha: Společnost pro ranou péči, 2010. ISBN 978-80-254-4614-0. info
  • POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2. přeprac. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelstvía nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-466-5. info
    doporučená literatura
  • BÁRTLOVÁ, S., I. CHLOUBOVÁ a M. TREŠLOVÁ. Vztah Sestra - Lékař. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-526-6. info
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2831-5. info
  • MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
  • PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8. info
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení
Metody hodnocení
Zápočet je udělován za docházku na cvičení (60 %), ale vzhledem k praktické části výuky se doporučuje být alespoň občas aktivní a zapojit se do cvičení. Ústní zkouška
Informace učitele
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS), 1. ročník (LS)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností porodní asistentky při navazování kontaktu a získávání důvěry klientky/pacientky a její rodiny pro další účinnou a kvalitní individuální péči. Řeší problematiku pojmů mezilidské komunikace verbální i nonverbální, včetně komunikace mezi matkou a dítětem. Předmět má zásadní význam pro utváření správného psychoterapeutického způsobu jednání studentek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, zima 2018, zima 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2020/PAKOM81552