VSTEO7067 Teorie ošetřovatelství 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2018
Rozsah
10/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, Filozofie, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Obecná a vývojová psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ošetřovatelství jako vědě, včetně její historie, vývoje, předmětu a metod zkoumání. Porozumět současné porozumět koncepci českého ošetřovatelství, vzdělávání, ošetřovatelské praxi a registraci. Orientovat se v profesních sesterských národních a mezinárodních organizacích. Pochopit vztahy zdraví - nemoc - ošetřovatelství.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- popsat vývoj ošetřovatelské profese
- charakterizovat filosofii změny v ošetřovatelství
- definovat paradigma a metaparadigma ošetřovatelství
- definovat koncepční modely
- vysvětlit podstatu tvorby ošetřovatelského standardu
- definovat zaměření ošetřovatelského výzkumu
Osnova
  • 1. Ošetřovatelství jako vědní disciplína, základní pojmy
  • 2. Evropská strategie péče o zdraví
  • 3. Filozofie změny v ošetřovatelství
  • 4. Metodologie ošetřovatelství, základní pojmy v ošetřovatelství
  • 5. Paradigmata a metaparadigma ošetřovatelství
  • 6. Procesuální aspekty ošetřovatelství. Analýza procesuálních aspektů ošetřovatelství
  • 7. Koncepční modely a jejich charakteristika
  • 8. Kvalita ošetřovatelské péče, standardy, audit
  • 9. Osobnosti ošetřovatelství a vývoj zdravotnického školství
  • 10. Sesterské organizace a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství
  • 11. Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče
  • 12. Výzkum v ošetřovatelství
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. Teorie ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. Historie - vzdělávání - současné ošetřovatelství - role sestry a nemocného. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3. info
  • NĚMCOVÁ, J. a R. BOROŇOVÁ. Repetitorium ošetřovatelství. Praha: Maurea, 2011. ISBN 978-80-902876-7-9. info
  • BOROŇOVÁ, Jana. Kapitoly z ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: VŠZ, 2010. ISBN 978-80-902876-4-8. info
    doporučená literatura
  • ČERVEŇANOVÁ, E. a G. OPRŠALOVÁ. Ošetrovateľské štandardy v intenzívnej starostlivosti. Martin: Osveta, 2012. ISBN 978-80-8063-372-1. info
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. 2. vyd. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-304-2. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
  • PLEVOVÁ, I. a R. SLOWIK. Vybrané kapitoly z historie ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-506-5. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoretický zaklad studijního programu ošetřovatelství. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumaní, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby člověka, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.

Rozsah individuální práce studentů: 19 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Lidské potřeby, klasifikace, postavení v ošetřovatelství
2. Vývoj ošetřovatelské profese – vývojové linie
3. Ošetřovatelství ve vyspělých starověkých společnostech
4. Vývoj ošetřovatelství v Českých zemích
5. Vývoj lékařských a ošetřovatelských škol
6. Vývoj ošetřovatelství a zdravotnického školství
7. Vybrané koncepční modely a jejich charakteristika
8. Managment a řízení kvality v ošetřovatelství
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, léto 2019, zima 2019.