ZZPSL2827 Psychologie 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2018
Rozsah
10/5. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Garneková (přednášející)
Garance
Mgr. Zuzana Garneková
Vysoká škola zdravotnická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah vyučovacího předmětu tvoří základní informace o významu psychologie se zaměřením na život, na poruchu zdraví a na onemocnění, na náhlé akutní stavy a naléhavé situace, dále na konfrontaci osobní i profesní s kritickými stavy, s mimořádnými situacemi, hromadným neštěstím apod. Informuje o psychosomatických principech v oblasti akutních a kritických stavů. Navozuje a trénuje vytvoření psychické stability, úměrných etických norem a odpovídajícího životního stylu. Seznamuje se specifickými fenomény při setkání s velkým množstvím postižených, se specifickými fenomény v situacích, zatížených zvýšeným rizikem pro zdravotníky, dále s psychoreaktivními stavy, s alterovanými osobnostmi, s panikou, s fenoménem vlastní únavy a vyčerpání, atd. Věnuje se nácviku typů a vzorců chování pro tuto oblast medicíny s pomocí inscenačních metod a balitnovských skupin.

Cílem předmětu je:
  • Seznámit s podstatou a zákonitostmi a činiteli psychického vývoje člověka od narození až po stáří
  • Charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období
  • Pochopit význam vlastní seberegulace a psychohygieny pro výkon své profese
  • Pochopit princip fungování stresu, a tak se naučit lépe zvládat stresové situace
  • Seznámit se s typy problémových pacientů a asertivním přístupem k nim
  • Naučit studenty používat psychologii v krizových situacích, v péči o postižené, o pozůstalé
Osnova
  • Úvod do studia psychologie, předmět psychologie, psychologické metody, praktické ukázky
  • Základní psychologické pojmy navazující bezprostředně na neodkladnou péči, rysy charakteristické pro chování jednotlivce, skupiny, davu
  • ZZ a komunikace – zásady verbální komunikace s pacientem
  • ZZ a komunikace – složky neverbální kom., význam jejich znalosti při práci s problémovým pacientem
  • ZZ a komunikace – chyby sociální percepce
  • ZZ a komunikace – práce v terénu
  • Psychologie v krizových situacích, péče o postižené v krizových centrech. Psychologická pomoc postiženým a pozůstalým
  • Asertivita v práci ZZ – asertivní práva a povinnosti
  • Asertivita při práci ZZ – asertivní techniky
  • Chyby sociální percepce
  • Hodnocení situací – obvyklé a neobvyklé varianty
  • Náročné životní situace – stres, management stresu
  • Náročné životní situace – syndrom burn-out
  • Náročné životní situace – význam volnočasových aktivit pro vyrovnanost a celkové podávání dobrého pracovního výkonu, kreativitou proti NŽS
  • Význam seberegulace ZZ, význam duševní hygieny, praktický nácvik

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Holistické pohledy v psychologii objevují vnitřní prostor člověka
  • Nácvik vizualizace jako kreativní představivosti. Pozitivní a ngativní pocity.
  • Asertivita při práci ZZ – praktický nácvik. Znalost a nácvik asertivních technik.
  • Nácvik terapeutického rozhovoru.
  • Relaxační metody – rekondiční regenerace organizmu. Uvědomovací nácvik některých autoregulačních metod.
  • Nácvik dýchání jako podmínka seberegulace a duchovně-duševního rozvoje.
Literatura
    povinná literatura
  • Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 9788090495500. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
    doporučená literatura
  • RAUDENSKÁ, J. a A. JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8. info
  • BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
  • MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
  • JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-179-6. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 10 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS), 1. ročník (ZS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Úvod do studia psychologie. Předmět, cíl a význam studia psychologie pro práci všeobecné sestry. Metody nejčastěji používané v psychologii
  • Užití psychologické terminologie v praxi. Psychické procesy (čití, vnímání, paměť, představivost, myšlení, řeč, pozornost). Aktivační psychické procesy (city, motivy, potřeby, volní jednání, frustrace, deprivace, hodnotová orientace)
  • Základy psychologie osobnosti. Determinanty vývoje osobnosti (biologické, sociální). Struktura osobnosti (vrozené a získané vlastnosti osobnosti). Osobnost všeobecné sestry (základní předpoklady úspěšné činnosti)
  • Základy vývojové psychologie. Stručný přehled vývojových fází se zaměřením na kritické fáze životního cyklu. Prenatální, novorozenecké a kojenecké období, období batolete, období předškolního věku, období školního věku, pubertální období, adolescence, období dospělosti, období stáří a jeho společenská problematika
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, léto 2019, zima 2019.