RAPSL1389 Psychologie

Vysoká škola zdravotnická
léto 2019
Rozsah
1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Garneková (přednášející)
Garance
Mgr. Zuzana Garneková
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Latinský jazyk, Filosofie a etika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit posluchače s psychologií jako vědou, vysvětlit nové pohledy, předvídat chování a mentální procesy a dosažené poznatky používat ke zvyšování spokojenosti a zdraví lidí. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy psychologie a její dělení
- definovat psychické procesy, biologickou a sociální podmíněnost psychiky
- popsat holistický pohled na jedince
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní a sociální a vyvodit závěry pro ošetřovatelskou praxi.
Osnova
  • 1. Teoretické základy a systém psychologie – vznik, předmět, metody psychologie
  • 2. Psychické procesy a stavy – poznávací, emoční, volní – jejich význam a poruchy
  • 3. Základy psychologie osobnosti
    3.1 Determinanty vývoje osobnosti – biologické, sociální
    3.2 Struktura osobnosti – vrozené a získané vlastnosti osobnosti
    3.3 Osobnost radiologického asistenta – základní předpoklady úspěšné činnosti, sebepoznání,
    sebehodnocení
  • 4. Základy vývojové psychologie – stručný přehled vývojových fází, zaměřit se na kritická období lidského života – prenatální, novorozenecké, kojenecké období, batole, předškolní a školní věk, pubertální období, adolescence, období dospělosti a stáří
  • 5. Zdravotnická psychologie
    5.1 Autoplastický obraz nemoci
    5.2 Hospitalismus
    5.3 Bolest akutní a chronická
    5.4 Strach a úzkost
    5.5 Umírání a smrt z pohledu psychologie
    5.6 Syndrom vyhoření u zdravotníků
    5.7 Psychologie postiženého jedince – mentální, tělesné a smyslové postižení
Literatura
    povinná literatura
  • KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
  • BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
  • MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
    doporučená literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
Informace učitele
Poskytuje základní soubor informací z jednotlivých oblastí psychologie, které jsou nezbytné pro práci radiologického asistenta.

Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020.