VSANJ11272 Anglický jazyk 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2019
Rozsah
0/16. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Eva Jansa, M.A. (přednášející)
Garance
PhDr. Eva Jansa, M.A.
Vysoká škola zdravotnická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit pohotově a bezproblémově používat jazyk při výkonu povolání, komunikaci s pacientem, jeho rodinou, spolupracovníky. Kultivovat celkový osobní projev, chování a vystupování ve vztahu k cizincům a umožnit vyšší mobilitu a uplatnění na trhu práce.
Výstupy z učení

- pracovat se zdroji informací, se slovníkem, jazykovými příručkami
- používat slovní zásobu včetně vybrané frazeologie specifické pro obor
- odvozovat významy neznámých slov na základě osvojené slovní zásoby, znalosti tvorby slov, internacionalismů a kontextu
- dohovořit se anglicky v běžných komunikativních situacích
- používat základní lékařskou terminologii
- používat anglický jazyk v základních administrativních činnostech
- reprodukovat přečtený přiměřeně náročný odborný text
- logicky a jasně strukturovat písemný projev.
Osnova
  • Introduction:
    This module, Language Skills in Medicine, is concentrated on the particular language skills such as speaking, reading, listening and writing. The purpose if this modul is to improve the ability to speak with patients and their relatives, with medical colleagues and paramedical staff. It is intended to develop both their speed and their accuracy in reading medical articles.

  • The educational aims:
  • to improve particular langauage skills – speaking, reading, listening, and writing
  • to give the practice in asking questions, instructing and explaining
  • to improve the ability to follow spoken English more easily and accurately
  • to develop the skills needed to understand a range of medical texts
  • to cope with reading of all kinds from documents to journal articles
  • to practise listening to an English speakers . patients, doctors, nurses speakers at medical conferences
  • to improve the ability to present written medical information in English
  • to be able to fill in the medical papers.

  • The structure of the module:
    1- Speaking skills - Communication
    Learning to Communicate
    The Use of Language and Human Development
    Characteristics of Good Communicators
    Recognizing and Breaking Down to Communication
    Communication Categories
    Communication with the Client:
    taking a history – asking about symptoms
    giving instructions
    instructing, explaining and reassuring
    2. Reading Skills
    Scanning and Skimming
    Understanding and Using Diagrams and Medical Documents
    Reading Articles
    3. Listening skillsDiscussion between a doctor and a hospital doctor
    Patient´s complaints
    Interviews
    Extract from the consultation
    Instructions
    4. Writing skills
    Taking notes
    Medical papers and forms
    Case history
    The Module: Body Systems
    Type of the subject: compulsory
    Grade: 1st
    Term: winter and summer
    Number of the lessons: 76 teaching lessons
    Forms: lectures, seminars


    Introduction:
    The module ”Body Systems” deals with anatomy and physiology of the various systems. Students learn how to take information from both written and oral texts and from visually presented material such as tables and diagrams. The lessons are based on material which should be familiar to students from their nursing studies, including various topics from anatomy and physiology.


    The educational aims:
  • to read and translate special medical texts
  • to answer the questions according to the text
  • to revise and extend their knowledge from English and other special subjects (anatomy, physiology)
  • to use various kinds of dictionaries (monolingual, bilingual)
  • to know basic terminology to discuss anatomic structures and locations
  • to describe illustration of each system using the most current anatomical terms
  • to explain the basic functons of each system


    The structure of the module – 1st grade
    1. Health Care
    2. Prevention and Healthy Life Style
    3. The Nursing Profession
    4. Diseases
    5. Medical Equipment and Instruments
    6. Medicaments
    7. First Aid
    8. The Human Body
    9. The Skeletal System
    10. The Muscular System
    11. The Digestive System
    12. The Integumentary System
    13. The Respiratory System
    14. The Cardiovascular System
    15. The Lymphatic System
    16. The Urinary System
    17. The Endocrine System
    18. The Nervous System
    19. The Senses
    20. The Reproductive System


    The Module: NURSING CARE
    Type of the subject: compulsory
    Grade: 2nd
    Term: winter and summer
    Number of the lessons: 52 teaching lessons
    Forms: lectures, seminares
    Finishing of the subject: credit, exam


    Introduction
    This module, Nursing Care, covers the steps of the nursing process – assessing, diagnosing, planning, implementating and evaluating, nursing care and basic nursing skills.


    The educational aims to read and translate special medical texts
  • to answer the questions according to the text
  • to revise and extend their knowledge from English and other special subjects (anatomy, physiology)
  • to use various kinds of dictionaries (monolingual, bilingual)
  • to know basic terminology to discuss anatomic structures and locations, to describe illustration of each system using the most current anatomical terms
  • to explain the basic functons of each systém


    The structure of the module – 2nd grade
    1. History of Nursing
    2. Ethics in Nursing Practice
    3. The Nursing Process
    4. Basic Needs of the Client
    5. Assisting with Hygienic Needs
    6. Assisting with Nutritional Needs
    7. Assessing Vital Sings
    8. Collecting Specimens
    9. Administration of Medicaments
    10. Assisiting with Activity and Rest
    11. Procedures for Special Situations
    12. Care about the Client in the Hospital
    13. Surgical Nursing Care
    14. Nursing Care about a Child
    15. Nursing Care about a Woman
    16. Gerontological Nursing
    17. Mental Health Nursing
    18. Communication with the Klient
Literatura
    povinná literatura
  • DRBOHLAVOVÁ, B. Anglický jazyk. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • CITA, S. English for nursing and paramedical professions. Part 1 - the basic course. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1990-3. info
  • GRICE, T. a J. GREENAN. Nursing 2 SB. New York: Oxford University Press, 2008. info
    doporučená literatura
  • ANON. Lékařský slovník anglicko-český a česko-anglický. Brno: Lingea, 2009. ISBN 978-80-87062-58-6. info
  • GRICE, T. Nursing 1, Student's Book: Oxford English for Careers. New York: Oxford University Press, 2007. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 150 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 36 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Zdravý životní styl
2. Zdravotnická zařízení
3. Lidské tělo
4. Popis soustav
5. Popis orgánů
6. Smyslové orgány
7. Reprodukční systém muže a ženy
8. Úrazy a první pomoc
9. Biochemická a hematologická vyšetření, základní vyšetřovací metody
10. Podávání medikamentů
11. Základy sesterské komunikace
12. Managment ve zdravotnictví, pracovní pozice, funkce managmentu
13. První pomoc
14. Ošetřovatelství jako vědní obor a profese sestry
15. Komunikace s klientem/pacientem
16. Etika v ošetřovatelství
17. Ošetřovatelský proces
18. Péče o potřeby pacienta
19. Diagnostické a léčebné postupy, podávání léků a sledování jejich účinků
20. Multikulturní ošetřovatelství
21. Specifická ošetřovatelská péče
22. Edukace klienta/pacienta


Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje znalosti z gramatiky a terminologie, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je předpokladem pro komunikaci v zahraničí. Poskytuje komunikativní dovednosti v obecných a odborných tématech.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, zima 2018, zima 2019, léto 2020.