VSKOM17552 Komunikace 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2019
Rozsah
0/11. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Filozofie, Obecná a vývojová psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu


Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními pojmy, koncepty a druhy sociální komunikace, naučit je základům efektivní verbální i neverbální komunikace a komunikace činy, prohloubit jejich schopnost empatie a naslouchání a zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacientkami, jejich rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem azejména ve specifických náročných životních situacích.
Výstupy z učení

- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- používat základní komunikační techniky v konkrétní situaci
- aplikovat komunikační techniky do interakce s pacientem, zdravotníkem a rodinným příslušníkem
- komunikovat s agresivním pacientem
- analyzovat komunikační chyby
- popsat sociokulturní specifika komunikace a aplikovat je v konkrétní situaci
Osnova
  • 1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam v lidském životě
    Komunikace – matrice lidského života
    Komunikace na rozhraní dvou světových názorů, nové pohledy v teorii poznání – noetice
  • 2. Psychologické hledisko poznání
    Vnímání skutečnosti a průběh vjemu.
    Postup zpracování informací
    Duševní procesy v komunikaci, kognitivní, citové a volitivní procesy
  • 3. Komunikace jako sdělování informace
    Komunikace západního a východního okruhu civilizace, paradigmata dvou pohledů na svět
    Schopnost člověka přijímat nové informace
  • 4. Komunikace – úspěch – dávání
    Komunikovat znamená dávat (Communicare est multum dare) a spolupodílet se na něčem (participare)
    Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu
    Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi
  • 5. Faktory ovlivňující komunikaci
    Osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel
    Verbální aspekty, mluvené slovo, informační systémy, energoinformační vazby.
    Rozdíl mezi energií a informací v komunikaci
  • 6. Verbální komunikace
    Kritéria úspěšné komunikace – jednoduchost, stručnost, zřetelnost, načasování
    Zásady dialogu ve vztazích – osobních, společenských a profesionálních
    Anatomie setkání – zahájení, orientace, kontakt, zapojení, odpoutání, rozchod
  • 7. Sociální komunikace
    Rozhovor, přednes, tón řeči, hlas, naslouchání, tři základní aspekty dialogu
    Význam verbální komunikace pro sestru a klienta
    Profesionální komunikace, Learyho model – rovina vertikální, rovina horizontální, pravidla
  • 8. Neverbální komunikace
    Principy a aspekty nonverbality, nástroje vnitřního rozhovoru,
    princip sebeuvědomění
    Emoce a jejich účinek na komunikaci
    Neverbální signály těla v komunikaci – symboly, ilustrátory, regulátory, adaptéry
  • 9. Další faktory nonverbální komunikace
    Neverbální komunikace ve vnějším vyjádření - výraz obličeje, řeč očí, proximika, haptika, posturologie, gestikulace, kinezika, paralingvistika
    Komunikace ve vnitřním prostoru - vztažnosti k vlastnímu „Já“, vztažnost k zevnímu světu, role Ega
    Vnitřní rozhovor a psychologický čas
  • 10. Bioenergetická komunikace
    Komunikace levého a pravého mozku, projevy nerovnováhy v práci mozkových hemisfér
    Komunikace ve změněném stavu vědomí (rozšířeném, zúženém vědomí)
    Komunikace člověka s dostatkem a nedostatkem energie, mobilizace energie


    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Základní dialektika v komunikaci
    Pozorovatel, pozorování, pozorovaný - akvárium
  • 2. Nácvik verbálních dovedností
    Nácvik asertivního chování, asertivní desatero
    Nácvik efektivní komunikace
    Různé tréninkové situace včetně strategie při denním kontaktu s nemocnými, ale i s ostatním zdravotnickým personálem a lékaři
  • 3. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací
  • 4. Úprava zevnějšku, nácvik nonverbální komunikace v problémových situacích
  • 5. Sebepoznání, naslouchání, komunikační tunel - nácvik
    Prožívání, vztah k sobě samému, vztah k vnitřnímu tělu
  • 6. Kritéria úspěšné verbální komunikace
    Sdělování činy, kognitivní složka komunikace - nácvik
  • 7. Devalvace a elevace v komunikaci
    Získání klienta ke spolupráci, vnitřní a vnější konflikt, tři základní skupiny konfliktů
  • 8. Zlatá pravidla vysoké sebeúcty
  • 9. Nácvik sebeuvědomění si vnitřního dialogu
    Tvůrčí představivost, práce s vnitřním prostorem, principy vizualizace, jak vytvářet afirmaci
    Nácvik kongruence ve sdělovacím aktu, síla prvního dojmu
  • 10. Využití prvků asertivity v osobní i profesionální rovině
  • 11. Rétorické dovednosti ve zdravotnické praxi, nácvik komunikace v interpersonálních vztazích
  • 12. Direktivní, nedirektivní, anamnestický, asertivní rozhovor - nácvik
  • 13. Nácvik komunikace s klientem, nemocným v jednotlivých věkových obdobích ve zdraví i v nemoci
  • 14. Čtyři základní druhy interakce mezi lékaři a sestrami. Nácvik komunikace mezi lékaři a sestrami
Literatura
    povinná literatura
  • KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2. přeprac. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelstvía nelékařských zdravotnických oborů, 2008. ISBN 978-80-7013-466-5. info
    doporučená literatura
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. "Když není všechno tak, jak si přáli": informace pro týmy porodnic a perinatologických center: v jaké situaci se ocitá rodina po narození nedonošeného nebo postiženího dítěte? Jak s rodiči komunikovat? Jak sdělit nepříznivou diagnózu? Co rodině nabídnout? Praha: Společnost pro ranou péči, 2010. ISBN 978-80-254-4614-0. info
  • MINIBERGEROVÁ, L. a K. JIČÍNSKÁ. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-513-6. info
  • BÁRTLOVÁ, S., I. CHLOUBOVÁ a M. TREŠLOVÁ. Vztah Sestra - Lékař. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-526-6. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2831-5. info
  • VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8. info
  • PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4. info
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 10 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Komunikace jako forma sociální interakce, její význam pro zdravotnickou praxi
2. Formy neverbální komunikace a funkce řeči bezeslov, proxemika haptika, posturolofie, kinezika. Gestika a význam tohoto sdělení, mimika, význam dialogu očí
3. Význam verbální komunikace pro sestru a klienta, komunikační kanály. Obsahová a paralingvistická stránka řeči, anotace, konotace, kontext, dimenze komunikace
4. Komunikace s nemocným trpícím chronickým onemocněním, s nevyléčitelnou chorobou, při dlouhodobých bolestech, v době umírání
5. Komunikace s postiženými klienty, nemocnými, rozdělení a typy postižení, zvláštnosti komunikace s člověkem s postižením z plného zdraví, s vrozeným postižením

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Tvoří základ profesionálních znalosti a dovednosti sestry při navazování kontaktu a získáváni důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Nauči zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s pacienty, ale i se spolupracovníky popř. s rodinnými příslušníky a dalšími osobami.

Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS), 1. ročník (ZS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, zima 2018, léto 2020.