VŠZDRAV:VSOPD31472 Ošetřovatelská péče o dítě 2 - Informace o předmětu
VSOPD31472 Ošetřovatelská péče o dítě 2
Vysoká škola zdravotnickáléto 2019
- Rozsah
- 8/6. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. MUDr. Bohuslav Mrzena, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. MUDr. Bohuslav Mrzena, CSc.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Obecná a vývojová psychologie, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Patologie, Zdravotnická psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s odlišnostmi péče o individuální potřeby dítěte podle věku v rámci systému primární péče, sekundární péče a péče a léčby o chronicky nemocné, umírající a handicapované dítě v rámci terciárního systému. Naučit základům posuzování aktuálního zdravotního stavu dítěte a seznámit se standardními diagnostickými procedurami, testy a standardní léčbou u jednotlivých klinických stavů. Naučit ošetřovatelské péči o dítě ve zdraví i nemoci metodou ošetřovatelského procesu včetně edukace dítěte, rodičů a rodiny.
- Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- popsat zvláštnosti růstu a vývoje dětí
- charakterizovat zvláštnosti ošetřovatelské péče o novorozence, kojence, batolata, děti předškolního věku, děti školního věku a adolescenty
- připravit pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u dětí s vybraným onemocněním
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění- Osnova
- 1. Fyziologický novorozenec. Stupně diferencované péče o novorozence
- 2. Klasifikace rizikového a patologického novorozence
- 3. Rozdělení a typy postižení – smyslové vady, tělesná postižení, mentální a kombinované vady
- 4. Institucionální péče o děti – kojenecké ústavy, dětské domovy, jesle, zdravotnická zařízení
- 5. Onemocnění dýchacího systému
- 6. Onemocnění kardiovaskulárního systému.
- 7. Onemocnění urogenitálního traktu
- 8. Onemocnění trávicího ústrojí
- 9. Onemocnění pohybového aparátu
- 10. Onemocnění nervového systému
- 11. Rehabilitace v pediatrii
- 12. Problematika týraných a zneužívaných a zanedbávaných dětí, prevence patologických jevů
- 13. Rizikové životní situace a psychické strádání dítěte
Obsahové zaměření cvičení: (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti) - 1. Organizace a náplň práce na novorozeneckém a dětském oddělení (dokumentace)
- 2. Specifická ošetřovatelská péče o novorozence, kojence, batolata, děti a dospívající
- 3. Ošetřovatelský proces u zdravého novorozence, příprava matky ke kojení
- 4. Ošetřovatelský proces u patologického novorozence
- 5. Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním dýchacího systému a kardiovaskulárního systému
- 6. Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním urogenitálního traktu
- 7. Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním trávicího ústrojí
- 8. Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním pohybového aparátu
- 9. Ošetřovatelský proces u dětí s onemocněním nervového systému
- 10. Ošetřovatelský proces u postižených dětí
- 11. Aplikace edukačního procesu u vybraného typu onemocnění
- Literatura
- povinná literatura
- VLACHOVÁ, M. Oštřovatelská péče o dítě. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
- SLEZÁKOVÁ, L. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2. info
- VACUŠKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii I. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-491-7. info
- HLADÍK, M. Dětské lékařství pro studenty ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-472-0. info
- doporučená literatura
- HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
- SEDLÁKOVÁ, G. a D. KALÁTOVÁ. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4. info
- VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
- FENDRYCHOVÁ, J. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii II. Péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-489-4. info
- UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
- SEDLÁŘOVÁ, P. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů: 40 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Psychické, somatické a sociální potřeby dětí zdravých a nemocných
2. Stupně diferencované péče o novorozence. Spolupráce všeobecné sestry s porodní asistentkou. Rooming – in systém, příprava matky ke kojení
3. Klasifikace rizikového a patologického novorozence. Intenzivní péče o novorozence na JIP, v inkubátoru, ve vyhřívaném lůžku. Alternativní péče a spolupráce s rodiči dítěte
4. Charakter práce všeobecné sestry u kojenců a batolat. Institucionální péče o děti – kojenecké ústavy, dětské domovy, jesle, zdravotnická zařízení. Požadavky na práci všeobecné sestry na dětském oddělení. Výchovné zaměstnávání dětí
5. Onemocnění urogenitálního traktu, trávicího ústrojí, onemocnění pohybového aparátu a nervového systému
6. Rozdělení a typy postižení u dětí – smyslové vady, tělesná postižení, mentální a kombinované vady
7. Úloha všeobecné sestry v primární péči o dítě. Ambulantní dětská oddělení, logopedické a psychologické poradenství, péče o dítě ve stacionářích
8. Problematika týraných a zneužívaných a zanedbávaných dětí, prevence patologických jevů. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Tělesné týrání dítěte aktivní a pasivní povahy. Psychické týrání. Sexuálně zneužité děti. Děti v ohrožení. Rizikové životní situace a psychické strádání dítěte
9. Ošetřovatelství a výchovná péče o kojence a batolata. Charakter práce všeobecné sestry u kojenců a batolat. Požadavky na práci všeobecné sestry na dětském oddělení. Výchovné zaměstnávání dětí
10. Metodika výchovné péče v kojeneckém věku, v mladším batolivém věku, ve starším batolivém věku
11. Herní aktivity dětí v nemocnici. Bezpečné prostředí pro dítě
12. Edukace dětí a doprovodu, spolupráce s rodinou
Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s vývojem zdravého i nemocného dítěte, s péčí o zdraví dítěte, prevenci onemocnění a nemocemi dětského věku v celém spektru klinických oborů. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb děti a způsob jejich uspokojováni, výchovy děti, prevence, diagnostiky a léčby onemocnění, včetně odlišnosti multidisciplinární péče v oblasti ambulantní, jednodenní i lůžkové péče, včetně péče o děti do 3 let věku v zařízeních kolektivní péče.
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (ZS), 2. ročník (LS) - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2019/VSOPD31472