VSZPS11722 Zdravotnická psychologie 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2019
Rozsah
4/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Etika, Filozofie, Odborná latinská terminologie, Obecná a vývojová psychologie, Sociologie, Zdravý životní styl
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Porozumět subjektivnímu prožívání nemoci a prožívání nemoci v čase. Pochopit psychosomatické vztahy vzniku onemocnění, nemoc jako určitý druh sociální deviace. Seznámit s reakcemi nemocných. Porozumět problematice sociální patologie. Naučit odlišit jednotlivé behaviorální poruchy.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- vysvětlit základní pojmy
- popsat subjektivní prožívání nemoci v čase
- vysvětlit vztahy mezi tělesnou a psychickou stránkou nemoci
- definovat psychologickou problematiku ve vztahu k ošetřovatelství
- vyjmenovat zásady terapeutického rozhovoru
Osnova
  • 1. Psychologie nemocného Autoplastický obraz nemoci, poměr pacienta k nemoci, bolest akutní, chronická, duševní, somatická
    Psychoterapie bolesti, strach, úzkost
  • 2. Informační teorie psychiky, struktura psychiky Charakteristika lidské psychiky, psychické děje, stavy zúženého vědomí – engramy
    Engramické události jako aspekty potencionální i skutečné příčiny nemoci
  • 3. Zdravé a narušené psychosoma Koncepce psychického zdraví a nemoci
    Somatické aspekty zdraví, psychické aspekty zdraví, duchovní aspekty zdraví
    Nemoc v odlišném pohledu celostních terapií a systémů. Pojem zdraví, zdravotní stav
  • 4. Poruchy psychologických procesů a stavů Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska
    Poruchy procesů vnímání, paměti, myšlení, citů, vůle
    Stručný přehled psychoteraupetických systémů, psychologické směry a postupy
  • 5. Psychologie ženy a těhotenství Psychika ženy, stereotyp pohlavních rolí, psychika ženy v závislosti na reprodukčním cyklu, sexualita ženy
    Prenatální psychologie, psychologie těhotenství, sexualita v těhotenství
    Emoční poruchy v těhotenství, psychosomatika v těhotenství
    Rodina a jiná sociální opora ženy v těhotenství
    Psychologické aspekty interrupce a potratu.
    Psychické poruchy po porodu

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Extrospekce a poznání jiných lidí. Využití poznatků z psychologie, stanovisek k různým druhům typologií
  • 2. Sebevýchova – duševní hygiena. Seznámení se s relaxačními technikami a jejich využitím (Schulzův autogenní trénink, dechová cvičení), ukázky muzikoterapie, dotykové terapie
  • 3. Aktivní sociální učení. Nácvik verbální a neverbální komunikace v interpersonálním styku. Umění rozhovoru v sociální interakci, navázání kontaktu, schopnost empatie, umění naslouchání, základní asertivní techniky
  • 4. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného
  • 5. Terapeutické rozhovory s nemocnými
  • 6. Autoregulační metody, podmínky změny, nová úroveň myšlení a sebeuvědomění
Literatura
    povinná literatura
  • HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • RAUDENSKÁ, J. a A. JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
    doporučená literatura
  • JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-179-6. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2. info
  • ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 450 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie nemocných. Směřuje ke kvalitnějšímu poznání nemocného a k pochopení jeho potřeb i problémů, které mu nemoc přináší. Prohlubuje poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládaní náročných situaci v péči o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající jedince.

Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Psychologie nemocného. Autoplastický obraz nemoci. Poměr pacienta k nemoci. Bolest akutní a chronická. Psychoterapie bolesti. Strach a úzkost. Duševní změny tělesně nemocných (změny citů, chování, změny sebehodnocení). Hierarchie hodnot a změny hodnotového systému při nemoci. Změny postoje k životu a doporučená beletrie
2. Psychologie zdravotnického pracovníka. Vztah mezi lékařem a nemocným. Vztah mezi nemocným a všeobecnou sestrou. Vzájemné vztahy mezi zdravotnickými pracovníky. Psychologická problematika umírání a smrti
3. Zdravotnické a domácí prostředí. Prostředí v roli léčebného činitele. Vztahy mezi nemocnými. Hospitalismus. Návštěvy, příbuzní a jejich psychologický efekt pro nemocného
4. Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska. Psychosomatické a somatopsychické vztahy, jejich odraz v ošetřovatelství
5. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022.