ZZRAR12034 Základy radiologie a radiační ochrana

Vysoká škola zdravotnická
léto 2019
Rozsah
10/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Prokop, MBA (přednášející)
Garance
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, Biofyzika, Patologie, Fyziologie a patofyziologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, IZS, Odborná latinská terminologie, Etika, Farmakologie a toxikologie, Klinická propedeutika, Psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- seznamuje studenty s odbornou činností a naplní oborů: radiodiagnostika, radiologie a radioterapie včetně mezioborové spolupráce, s principy a zásadami radiační ochrany, především osobní za účelem minimalizace radiační zátěže a rizik z ní plynoucích
- seznamuje s biologickými účinky záření a jejich aplikování v léčbě radioterapií včetně ochrany před zářením
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- popsat jednotlivé přístrojové metody
- popsat výhody metod pro pacienta
- připravit pacienty k vyšetřením
- vysvětlit principy a zásady radiační ochrany
- definovat základní metody ochrany před zářením
- vyjmenovat veličiny, jednotky a limity v radiační ochraně
Osnova
  • Radiodiagnostika – úvod, náplň činnosti
  • Radioterapie – úvod, náplň činnosti
  • Konvenční postupy (skiaskopie, skiagrafie). Definice záření
  • Nukleární magnetická rezonance – princip, indikace
  • Výpočetní tomografie – princip, indikace
  • Základní radioterapeutické postupy.
  • Rozumně dosažitelné úrovně radiační ochrany, jak jich dosáhnout a prokázat je
  • Lékařské ozáření z hlediska radiační ochrany
  • Kontrolované pásmo, monitorování. Zajištění havarijní připravenosti, vnitřní havarijní plán, klasifikace mimořádných událostí
Literatura
    povinná literatura
  • PROKOP, J. a T. VITÁK. Radiologie a nukleární medicína. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www. vszd
  • NEUWIRTH, J. Anatomia Radiologica Hominis. Anatomie člověka na RTG obrazech - pro nelékařské obory a laiky. Praha: Neunn, 2013. ISBN 978-80-01-05392-8. info
  • SEIDL, Z., A. BURGETOVÁ, E. HOFFMANNOVÁ, M. MAŠEK, M. VANĚČKOVÁ a T. VITÁK. Radiologie pro studium i praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4108-6. info
    doporučená literatura
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • FERDA, J., H. MÍRKA a J. BAXA. Multidetektorová výpočetní tomografie: technika vyšetření. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-608-3. info
  • HUŠÁK, V. Radiační ochrana pro radiologické asistenty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2350-0. info
  • SEIDL, Z. Neurologie - pro nelékařské zdravotní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2733-2. info
  • SEIDL, Z. a M. VANĚČKOVÁ. Magnetická rezonance hlavy, mozku a páteře. Praha: Grada, 2007. info
  • SOCHOROVÁ, H. Základy biofyziky pro bakalářské studium. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-466-2. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se fyzikální podstatou zobrazovacích radiologických technologií a jejich potenciálními riziky na člověka, fyzikálními principy jednotlivých metod a zásadami indikování diagnostických postupů, efektivní přípravou klientů k těmto vyšetřením. Dále poskytuje ucelený pohled na základní principy ochrany před zářením.

Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Radiodiagnostika
2. Radioterapie
3. Nukleární medicína
4. Nukleární magnetická rezonance
5. Výpočetní tomografie
6. Základní radioterapeutické postupy
7. Zásady radiační ochrany
8. Příprava pacientů k radiologickým diagnostickým výkonům
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020.