VŠZDRAV:ZZSOC1661 Sociologie - Informace o předmětu
ZZSOC1661 Sociologie
Vysoká škola zdravotnickáléto 2019
- Rozsah
- 12/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Ticháčková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Zuzana Ticháčková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Odborná latinská terminologie, Etika, Psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- - pochopit složitosti socializace člověka
- poukázat na vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, na zákonitosti vývoje a na problematiku zdraví a nemoci ze sociologického hlediska
- seznámit se základními kategoriemi sociologie, s poznatky o sociálních vztazích uvnitř profesní skupiny
- zprostředkovat poznatky a názory na vybrané společenské jevy a procesy, včetně oblasti zdraví a nemoci, zdravotní péče
- seznámit s historickými, kulturními a sociálními souvislostmi genderových otázek, s postavením žen a mužů na trhu práce, s otázkami nerovnosti a diskriminace, s postavením ženy a muže v rodině - Výstupy z učení
- - používat správně sociologickou terminologii
- aplikovat metody a techniky sociologického výzkumu v praxi
- popsat strukturu společnosti
- objasnit vybrané sociální jevy a procesy
- definovat zdraví a nemoc ze sociologického hlediska - Osnova
- Sociologie jako vědecká disciplína. Předmět, vývoj a teoretická východiska. Člověk v sociálních vztazích. Člověk, příroda, společnost. Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti. Status a role
- Problémy socializace osobnosti mladého člověka. Obsah pojmu socializace. Sociální učení. Primární a sekundární socializace
- Sociální útvary. Typologie sociálních skupin. Sociální vztahy v kolektivu – struktura, dynamika, styly vedení, normy. Rodina a její funkce
- Sociální stratifikace a mobilita. Společenské vrstvy, třídy, elity. Vertikální a horizontální mobilita
- Poruchy chování a jednání. Anomie, deviace, sociální patologie. Sociální kontrola. Konflikty, jejich vznik a způsoby řešení
- Sociální změna. Sociální dynamika. Změna a vývoj. Civilizační proces. Metody a techniky sociologického výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkumné metody. Fáze sociologického výzkumu
- Vymezení předmětu sociologie medicíny. Sociologické problémy civilizačních chorob. Sociologická problematika návykových onemocnění. Sociologické otázky psychických onemocnění. Sociologické problémy úrazů, chorob z povolání. Sociologické problémy zdravotně handicapovaného jedince. Sociální důsledky nemoci
- Charakteristické rysy role pacienta. Role zdravotnického pracovníka. Osvojení role. Vztah zdravotník – pacient
- Role lékaře. Základní znaky. Funkční specifičnost. Emoční neutralita. Universalismus. Kolektivní orientace
- Literatura
- povinná literatura
- GOLDÍROVÁ, A. Sociologie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www. vszdrav.cz/sharepoint.
- GOLDÍROVÁ, A. a B. DRBOHLAVOVÁ. Sociologie. [online]. Studijní opora. VŠZ, o. p. s., 2014. Dostupné na: www.vszdrav.cz/sharepoint, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- GIDDENS, A. Sociologie. Praha: ARGO, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1. info
- KELLER, J. Úvod do sociologie. 6. vyd. Praha: SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-102-2. info
- PETRUSEK, M. Dějiny sociologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3234-3. info
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8. info
- BAUMAN, Z. a T. MAY. Myslet sociologicky (netradiční uvedení do sociologie). Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-026-1. info
- NOVOTNÁ, E. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2957-2. info
- KUBÁTOVÁ, H. Sociologie životního způsobu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2456-0. info
- doporučená literatura
- JANDOUREK, J. Slovník sociologických pojmů. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3679-2. info
- OLŠOVSKÝ, J. Slovník filozofických pojmů současnosti. 3. rozprac. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3613-6. info
- URBAN, L. Sociologie trochu jinak. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3562-7. info
- PETRUSEK, M. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-02-4. info
- PETRUSEK, M. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-02-4. info
- REICHEL, J. Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008. info
- REICHEL, J. Kapitoly systematické sociologie. Praha: Grada, 2008. info
- URBAN, L. a J. DUBSKÝ. Sociální deviace. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-133-5. info
- NOVOTNÁ, E. Základy sociologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2396-9. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoretický. Objasňuje základní sociologické pojmy, teorie a výzkum. Vede ke komplexnímu a všestrannému nazíraní na jevy a procesy ve společnosti ve vztahu k medicíně a zdravotnictví obecně. Studenti se seznámí se základními kategoriemi sociologie, se sociologickými perspektivami zdraví a nemoci a jejich analýzou, získají poznatky a sociálních vztazích v rodině a profesní skupině, seznámí se s metodami a technikami sociologického výzkumu a možnostmi jejich využití při studiu a v profesní praxi.
Rozsah individuální práce studentů: 5 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Konflikt, jeho fáze a způsob řešení
2. Sociologická problematika návykových onemocnění. Sociální důsledky nemoci
3. Sociální potřeby nemocných a jejich pokrývání. Potřeby, které se nemocí mění. Potřeby, které se nemocí modifikovaly. Potřeby, které nemocí vznikly. Skupiny nemocných. Sociologie pacienta
4. Charakteristické rysy role pacienta. Postavení pacienta ve funkčním systému nemocnice
5. Sociální role lékaře. Sociální role sestry - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2019/ZZSOC1661