VŠZDRAV:ZZTEO73392 Teorie ošetřovatelství 2 - Informace o předmětu
ZZTEO73392 Teorie ošetřovatelství 2
Vysoká škola zdravotnickáléto 2019
- Rozsah
- 7/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Filozofie, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Obecná a vývojová psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Ošetřovatelství jako vědě, včetně její historie, vývoje, předmětu a metod zkoumání. Porozumět současné porozumět koncepci českého ošetřovatelství, vzdělávání, ošetřovatelské praxi a registraci. Orientovat se v profesních sesterských národních a mezinárodních organizacích. Pochopit vztahy zdraví - nemoc - ošetřovatelství.
- Výstupy z učení
- - používat odbornou terminologii
- popsat vývoj ošetřovatelské profese
- charakterizovat filosofii změny v ošetřovatelství
- definovat paradigma a metaparadigma ošetřovatelství
- definovat koncepční modely
- vysvětlit podstatu tvorby ošetřovatelského standardu
- definovat zaměření ošetřovatelského výzkumu - Osnova
- 1. Ošetřovatelství jako vědní disciplína, základní pojmy
- 2. Evropská strategie péče o zdraví
- 3. Filozofie změny v ošetřovatelství
- 4. Metodologie ošetřovatelství, základní pojmy v ošetřovatelství
- 5. Paradigmata a metaparadigma ošetřovatelství
- 6. Procesuální aspekty ošetřovatelství. Analýza procesuálních aspektů ošetřovatelství
- 7. Koncepční modely a jejich charakteristika
- 8. Kvalita ošetřovatelské péče, standardy, audit
- 9. Osobnosti ošetřovatelství a vývoj zdravotnického školství
- 10. Sesterské organizace a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství
- 11. Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče
- 12. Výzkum v ošetřovatelství
- Literatura
- povinná literatura
- HLINOVSKÁ, J. Teorie ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. Dostupné na:www.vszdrav.cz/sharepoint
- HLINOVSKÁ, J., I. JAHODOVÁ a D. SYSEL. Teorie ošetřovatelství. Praha: VŠZ, 2014. ISBN 978-80-905728-3-6. info
- ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
- PLEVOVÁ, I. Ošetřovatelství I. Historie - vzdělávání - současné ošetřovatelství - role sestry a nemocného. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3. info
- PLEVOVÁ, I. a KOL. Ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0. info
- SYSEL, D. a H. BELEJOVÁ. Teorie a praxe ošetřovatelského procesu. 1. vyd. Brno: Tribun, 2011. ISBN 978-80-7399-289-7. info
- BOROŇOVÁ, Jana. Kapitoly z ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: VŠZ, 2010. ISBN 978-80-902876-4-8. info
- doporučená literatura
- ČERVEŇANOVÁ, E. a G. OPRŠALOVÁ. Ošetrovateľské štandardy v intenzívnej starostlivosti. Martin: Osveta, 2012. ISBN 978-80-8063-372-1. info
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
- ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. 2. vyd. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-304-2. info
- PLEVOVÁ, I. a R. SLOWIK. Vybrané kapitoly z historie ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-506-5. info
- PLEVOVÁ, I. a R. SLOWIK. Vybrané kapitoly z historie ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-506-5. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoretický zaklad studijního programu ošetřovatelství. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumaní, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby člověka, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Rozsah individuální práce studentů: 19 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Lidské potřeby, klasifikace, postavení v ošetřovatelství
2. Vývoj ošetřovatelské profese – vývojové linie
3. Ošetřovatelství ve vyspělých starověkých společnostech
4. Vývoj ošetřovatelství v Českých zemích
5. Vývoj lékařských a ošetřovatelských škol
6. Vývoj ošetřovatelství a zdravotnického školství
7. Vybrané koncepční modely a jejich charakteristika
8. Managment a řízení kvality v ošetřovatelství - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2019/ZZTEO73392