VŠZDRAV:RAPSL1389 Psychologie - Informace o předmětu
RAPSL1389 Psychologie
Vysoká škola zdravotnickáléto 2020
- Rozsah
- 1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Garneková (přednášející)
- Garance
- Mgr. Zuzana Garneková
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Latinský jazyk, Filosofie a etika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Radiologický asistent (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Seznámit posluchače s psychologií jako vědou, vysvětlit nové pohledy, předvídat chování a mentální procesy a dosažené poznatky používat ke zvyšování spokojenosti a zdraví lidí. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
- Výstupy z učení
- - používat odbornou terminologii psychologie
- vysvětlit základní pojmy psychologie a její dělení
- definovat psychické procesy, biologickou a sociální podmíněnost psychiky
- popsat holistický pohled na jedince
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti somatické, kognitivní a sociální a vyvodit závěry pro ošetřovatelskou praxi. - Osnova
- 1. Teoretické základy a systém psychologie – vznik, předmět, metody psychologie
- 2. Psychické procesy a stavy – poznávací, emoční, volní – jejich význam a poruchy
- 3. Základy psychologie osobnosti
3.1 Determinanty vývoje osobnosti – biologické, sociální
3.2 Struktura osobnosti – vrozené a získané vlastnosti osobnosti
3.3 Osobnost radiologického asistenta – základní předpoklady úspěšné činnosti, sebepoznání,
sebehodnocení - 4. Základy vývojové psychologie – stručný přehled vývojových fází, zaměřit se na kritická období lidského života – prenatální, novorozenecké, kojenecké období, batole, předškolní a školní věk, pubertální období, adolescence, období dospělosti a stáří
- 5. Zdravotnická psychologie
5.1 Autoplastický obraz nemoci
5.2 Hospitalismus
5.3 Bolest akutní a chronická
5.4 Strach a úzkost
5.5 Umírání a smrt z pohledu psychologie
5.6 Syndrom vyhoření u zdravotníků
5.7 Psychologie postiženého jedince – mentální, tělesné a smyslové postižení
- Literatura
- povinná literatura
- KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- BOADELLA, D. a E. FRANKEL. Biosyntéza: výběr z textů. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-297-7. info
- MLČÁK, Z., K. PAULÍK a H. ZÁŠKODNÁ. Osobnost v kontextu prosociálního chování a zátěžové odolnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-532-4. info
- doporučená literatura
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- Informace učitele
- Poskytuje základní soubor informací z jednotlivých oblastí psychologie, které jsou nezbytné pro práci radiologického asistenta.
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS) - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/RAPSL1389