VSFI3565 Filozofie

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
13/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Barbora Šaňková, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Milan Šindlář (přednášející)
Mgr. Zuzana Ticháčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Zuzana Ticháčková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Pá 14. 2. 13:40–17:25 Učebna 9, Pá 27. 3. 13:40–16:40 Učebna 9, Pá 17. 4. 13:40–16:40 Učebna 9
Předpoklady
Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Formováním charakterových vlastností přispět ke svobodě myšlení a projevu.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- vysvětlit základní filosofické kategorie a pojmy
- popsat filosofické směry
- definovat rozdíl mezi jednotlivými světovými názory
- obhájit filosofii profese v multikulturní společnosti
Osnova
  • 1. Dějiny filozofie
  • 2. Význam filozofie pro pracovníky nelékařských profesí a pro medicínu
  • 3. Filozofie hodnot u filozofů indických, čínských a antických, využití těchto hodnot při formování osobnosti zdravotnického pracovníka se zvláštním zřetelem k Hippokratovi
  • 4. Etický přínos křesťanství a renesance. Vztah středověké medicíny a renesanční filozofie k člověku a k vědám, především k medicíně
  • 5. Řešení otázky lidského poznání a vědeckých metod filozofů 17.-19. století a jejich využití při vědeckém poznávání včetně medicíny. Osvícenské názory francouzských filozofů a anglických filozofů
  • 6. Rozvoj přírodních věd a medicíny v 19. století. Filozofické názory ruských filozofů a lékařů
  • 7. Chápání života, vědomí a pravdy ve filozofických směrech 20. století a se zřetelem na freudismus. Možnost využití freudismu v psychiatrii a neuropatologii, případně v dalších lékařských oborech, využití objevů I. P. Pavlova v medicíně
  • 8. Filozofické přístupy východní a západní kultury
  • 9. Možnost využití nejnovější filozofie ve zdravotnictví, filozofické názory amerického lékaře J.L. Morena, zakladatele sociometrie a francouzského filozofa, lékaře a humanisty A. Schweitzera s aspektem na jeho základní dílo Filozofie civilizace. Aplikace Masarykových humanitních ideálů na umravnění současné tržní společnosti
  • 10. Filozofie ošetřovatelské profese v 21. století s orientací na globalizaci a multikulturnost světa a vývoje ve střední Evropě
Literatura
    povinná literatura
  • SYSEL, D. Filosofie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KUPKA, J. Přehled dějin filosofie. Praha: Kupka, 2009. ISBN 978-80-87020-00-5. info
  • REMIŠOVÁ, A. Dejiny etického myslenia v Európe a USA. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2008. ISBN 978-80-8101-103-0. info
  • SOKOL, J. Filosofická antropologie: člověk jako osoba. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9. info
    doporučená literatura
  • ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2. info
  • SOKOL, J. Malá filosofie člověka a slovník filosofických pojmů. 5. rozš. Praha: Vyšehrad, 2007. ISBN 978-80-7021-884-6. info
  • STÖRIG, H. J. Malé dějiny filozofie. 8. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie. 2. vyd. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3. info
  • SCHERER, G. Základní fenomény lidského bytí očima filozofie. 1. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7192-979-6. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Filozofie jako vědní obor, podporující poznání lidského bytí
2. Filozofické přístupy východní a západní kultury
3. Životní cyklus a přechodové rituály
4. Filozofie a ošetřovatelství

Předmět je koncipován jako teoretický základ pro vytvoření hodnotového systému v ošetřovatelství. Objasňuje základní pojmy vztahující se k holistickému pojetí člověka, rodiny a společnosti.

Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/VSFI3565