VSMAN20112 Management 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
4/3. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSMAN20112/cvA: Pá 24. 4. 12:45–15:00 Učebna 11, Duškova, E. Marková
VSMAN20112/cvB: Pá 14. 2. 11:25–13:40 Posluchárna P1, Duškova, E. Marková
VSMAN20112/cv: Pá 24. 4. 12:45–15:00 Učebna 11, Duškova, E. Marková
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Etika, Obecná a vývojová psychologie, Komunikace, Informační systémy ve zdravotnictví, Komunitní péče
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se zásadami implementace managementu zlepšování kvality zdravotní péče, s nástroji kontroly, s měřením a  zlepšováním kvality ve zdravotnictví, s metodami a principy auditu, akreditacemi zdravotnických zařízení, zvyšováním kvality ošetřovatelské péče a managementu mimořádných událostí.
Výstupy z učení

- správně používat odbornou terminologii
- definovat hlavní cíle, rysy systému kvality poskytované zdravotní péče
- popsat zásady obecného managementu a osobní management
- definovat standardy kvality a indikátory kvality
- vyjmenovat úlohy vrcholového, středního a liniového managementu při implementaci a řízení kvality
- charakterizovat zásady soustavného zlepšování a kontroly kvality
- vysvětlit management změn a krizový management
Osnova
  • 1. Úvod do managementu ve zdravotnictví
  • 2. Regulace a snižování nákladů ve zdravotnictví
  • 3. Manažerské funkce
  • 4. Krizový management
  • 5. Řízení materiálních a lidských zdrojů, management změn
  • 6. Systémy řízení kvality
  • 7. Modely zajišťování kvality péče. Auditní činnost
  • 8. Organizační kultura
  • 9. Delegace pravomoci
  • 10. Budování týmu


    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Asertivní chování a schopnosti působit na druhé lidi
  • 2. Proces změny a zvládání odporu proti změně
  • 3. Management konfliktu
  • 4. Metodika tvorby standardů pro přímou péči
  • 5. Přesvědčování
Literatura
    povinná literatura
  • TOŠNAROVÁ, H. Management. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • HEKELOVÁ, Z. Manažerské znalosti a dovednosti pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4032-4. info
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • JOINT COMMISSION INTERNATIONAL. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2436-2. info
  • ŠKRLA, P. a M. ŠKRLOVÁ. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2616-8. info
    doporučená literatura
  • ŠKRLA, P., D. MARX a F. VLČEK. Národní akreditační standardy pro nemocnice: manuál a metodika plnění. 2. vyd. Praha: Spojená AK komise ČR, 2009. info
  • NEUGEBAUER, T. Vyhledání a vyhodnocení rizik v praxi. Praha: Wolters Kluwer, 2008. ISBN 978-80-7357-364-5. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 4 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Management, význam a uplatnění v ošetřovatelství
2. Koncepční rámec managementu
3. Osobní management. Management času. Management organizační jednotky
4. Management kvality ošetřovatelské péče, standardy, auditní činnost, řízení kvality v ošetřovatelství


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje se základy moderního managementu v oblasti materiálních a personálních zdrojů, vytvářením strategii řízeni kvality v systémech zdravotní a sociální péče. Studenti se naučí teorii řízeni kvality, metodikám vypracovaní standardů ošetřovatelské péče a metodám auditní činnosti.


Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS), 3. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022.