VŠZDRAV:VSRAN317 Radiologie a nukleární medicín - Informace o předmětu
VSRAN317 Radiologie a nukleární medicína
Vysoká škola zdravotnickáléto 2020
- Rozsah
- 8/5. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Prokop, MBA (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jiří Prokop, MBA
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- So 15. 2. 12:45–16:30 Učebna 13, Duškova
- Předpoklady
- Anatomie, Fyziologie, Komunikace, Odborná latinská terminologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Seznámit s fyzikální podstatou zobrazovacích radiologických technologií a jejich potenciálními riziky na člověka, fyzikálními principy jednotlivých metod a zásadami indikování diagnostických postupů, efektivní přípravou klientů k těmto vyšetřením, s ošetřovatelskou péčí v celém průběhu vyšetření a po jeho skončení.
- Výstupy z učení
- - používat odbornou terminologii
- popsat jednotlivé přístrojové metody
- popsat výhody metod pro pacienta
- připravit pacienty k vyšetřením
- definovat základní metody ochrany před zářením
- definovat zásady komunikace s pacientem na radiodiagnostickém oddělení - Osnova
- 1. Radiodiagnostika – úvod, náplň činnosti
- 2. Radioterapie – úvod, náplň činnosti
- 3. Konvenční postupy (skiaskopie, skiagrafie). Definice záření
- 4. Nukleární medicína – náplň činnosti
- 5. Nukleární magnetická rezonance – princip, indikace
- 6. Výpočetní tomografie – princip, indikace
- 7. Základní radioterapeutické postupy
- 8. Základní radionuklidové zobrazovací, funkční a laboratorní diagnostické postupy
Obsahové zaměření cvičení:
(probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti) - 1. Radiodiagnostická a radioterapeutické pracoviště (ukázky jednotlivých postupů a metod)
- 2. Pracoviště nukleární medicíny (ukázky radionuklidových diagnostických postupů)
- 3. Zásady radiační ochrany pacientů a zdravotnického personálu - praktické postupy
- 4. Příprava pacientů k radiologickým diagnostickým výkonům - praktické postupy
- Literatura
- povinná literatura
- PROKOP, J. a T. VITÁK. Radiologie a nukleární medicína. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- FERDA, J., H. MÍRKA a J. BAXA. Multidetektorová výpočetní tomografie: technika vyšetření. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-608-3. info
- HUŠÁK, V. Radiační ochrana pro radiologické asistenty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2350-0. info
- MÍKOVÁ, V. Nukleární medicína: průřez vyšetřovacími metodami v oboru nukleární medicína. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-533-8. info
- doporučená literatura
- SEIDL, Z., A. BURGETOVÁ, E. HOFFMANNOVÁ, M. MAŠEK, M. VANĚČKOVÁ a T. VITÁK. Radiologie pro studium i praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4108-6. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- SEIDL, Z. Neurologie - pro nelékařské zdravotní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2733-2. info
- SEIDL, Z. a M. VANĚČKOVÁ. Magnetická rezonance hlavy, mozku a páteře. Praha: Grada, 2007. info
- SOCHOROVÁ, H. Základy biofyziky pro bakalářské studium. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-466-2. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 350 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s odbornou činností a naplní oborů: radiodiagnostika, radiologie, radioterapie a nukleární medicína včetně ošetřovatelské péče, mezioborové spolupráce a radiační ochrany.
Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Radiodiagnostika
2. Radioterapie
3. Nukleární medicína
4. Nukleární magnetická rezonance
5. Výpočetní tomografie
6. Základní radioterapeutické postupy
7. Zásady radiační ochrany
8. Příprava pacientů k radiologickým diagnostickým výkonům - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/VSRAN317