VSRAN317 Radiologie a nukleární medicína

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
8/5. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiří Prokop, MBA (přednášející)
Garance
Mgr. Jiří Prokop, MBA
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
So 15. 2. 12:45–16:30 Učebna 13
Předpoklady
Anatomie, Fyziologie, Komunikace, Odborná latinská terminologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit s fyzikální podstatou zobrazovacích radiologických technologií a jejich potenciálními riziky na člověka, fyzikálními principy jednotlivých metod a zásadami indikování diagnostických postupů, efektivní přípravou klientů k těmto vyšetřením, s ošetřovatelskou péčí v celém průběhu vyšetření a po jeho skončení.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- popsat jednotlivé přístrojové metody
- popsat výhody metod pro pacienta
- připravit pacienty k vyšetřením
- definovat základní metody ochrany před zářením
- definovat zásady komunikace s pacientem na radiodiagnostickém oddělení
Osnova
  • 1. Radiodiagnostika – úvod, náplň činnosti
  • 2. Radioterapie – úvod, náplň činnosti
  • 3. Konvenční postupy (skiaskopie, skiagrafie). Definice záření
  • 4. Nukleární medicína – náplň činnosti
  • 5. Nukleární magnetická rezonance – princip, indikace
  • 6. Výpočetní tomografie – princip, indikace
  • 7. Základní radioterapeutické postupy
  • 8. Základní radionuklidové zobrazovací, funkční a laboratorní diagnostické postupy

    Obsahové zaměření cvičení:
    (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • 1. Radiodiagnostická a radioterapeutické pracoviště (ukázky jednotlivých postupů a metod)
  • 2. Pracoviště nukleární medicíny (ukázky radionuklidových diagnostických postupů)
  • 3. Zásady radiační ochrany pacientů a zdravotnického personálu - praktické postupy
  • 4. Příprava pacientů k radiologickým diagnostickým výkonům - praktické postupy
Literatura
    povinná literatura
  • PROKOP, J. a T. VITÁK. Radiologie a nukleární medicína. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • FERDA, J., H. MÍRKA a J. BAXA. Multidetektorová výpočetní tomografie: technika vyšetření. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-608-3. info
  • HUŠÁK, V. Radiační ochrana pro radiologické asistenty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2350-0. info
  • MÍKOVÁ, V. Nukleární medicína: průřez vyšetřovacími metodami v oboru nukleární medicína. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-533-8. info
    doporučená literatura
  • SEIDL, Z., A. BURGETOVÁ, E. HOFFMANNOVÁ, M. MAŠEK, M. VANĚČKOVÁ a T. VITÁK. Radiologie pro studium i praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4108-6. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SEIDL, Z. Neurologie - pro nelékařské zdravotní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2733-2. info
  • SEIDL, Z. a M. VANĚČKOVÁ. Magnetická rezonance hlavy, mozku a páteře. Praha: Grada, 2007. info
  • SOCHOROVÁ, H. Základy biofyziky pro bakalářské studium. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-466-2. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 350 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s odbornou činností a naplní oborů: radiodiagnostika, radiologie, radioterapie a nukleární medicína včetně ošetřovatelské péče, mezioborové spolupráce a radiační ochrany.

Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Radiodiagnostika
2. Radioterapie
3. Nukleární medicína
4. Nukleární magnetická rezonance
5. Výpočetní tomografie
6. Základní radioterapeutické postupy
7. Zásady radiační ochrany
8. Příprava pacientů k radiologickým diagnostickým výkonům
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/VSRAN317