VSZNJ4747 Znakový jazyk

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Marie Vlachová
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSZNJ4747/cv1: Po 17. 2. 8:50–10:20 Učebna 4, Duškova, Po 24. 2. 8:50–11:05 Učebna 4, Duškova, Po 2. 3. 8:50–10:20 Učebna 4, Duškova, Po 9. 3. 8:50–11:05 Učebna 4, Duškova
VSZNJ4747/cv2: Po 24. 2. 8:50–10:20 Učebna 11, Duškova, Po 2. 3. 8:50–10:20 Učebna 11, Duškova, Po 16. 3. 8:50–10:20 Učebna 11, Duškova, Po 30. 3. 8:50–10:20 Učebna 11, Duškova, Út 7. 4. 9:40–11:20 Učebna 11, Duškova
VSZNJ4747/cv3: St 26. 2. 8:00–9:30 Učebna 4, Duškova, St 4. 3. 8:00–9:30 Učebna 4, Duškova, St 11. 3. 8:00–9:30 Učebna 4, Duškova, Po 23. 3. 9:40–11:10 Učebna 4, Duškova, Po 6. 4. 9:40–11:10 Učebna 4, Duškova
Předpoklady
Anatomie, Etika, Obecná a vývojová psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o psychosociální problematice handicapovaných lidí (neslyšící) se zaměřením především na schopnost dorozumění se s člověkem, který se ocitne ve zdravotnickém zařízení za pomocí znakového jazyka. Seznámit s problematikou neslyšícího dítěte v souvislosti se zásahem do života rodiny.
Výstupy z učení

- používat základní znakové pojmy
- používat odborné pojmy ve vztahu k profesi.
Osnova
  • 1. Úvod do znakového jazyka
  • 2. Nácvik jednotlivých znakových pojmů:
    - Pozdravy
    - Spojky a předložky
    - Osoby
    - Číslovky
    - Slovesa určená pro nutnou komunikaci v daném oboru
    - Zájmena
    - Určení času a doby
    - Pojmy z léčebné a pracovní terapie
    - Obecné komunikační fráze při ošetřovatelské péči
    - Anatomie člověka
  • 3. Průběžné opakování získaných pojmů formou jednoduchých vět
  • 4. Průběžný nácvik zpětné vazby ve znakovém jazyce
  • 5. Samostatné tvoření a ukazování jednoduchých vět v rámci získaných znaků
  • 6. Základní znaky pro oběhový aparát
  • 7. Průběžné opakování získaných pojmů formou jednoduchých vět
  • 8. Průběžný nácvik zpětné vazby ve znakovém jazyce
Literatura
    povinná literatura
  • HUDÁKOVÁ, A. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Tamtam: Středisko rané péče, 2005. info
    doporučená literatura
  • GABRIELOVÁ, D., J. PAUR a J. ZEMAN. Slovník znakové řeči. 1. vyd. Praha: Horizont, 1988. info
Informace učitele
Předmět je koncipován jako praktický. Výuka znakové řeči se podílí na odborném a specializačním vzdělání studentů. Vytváří předpoklady pro pracovní uplatnění při komunikaci s neslyšícím klientem, jeho rodinou a spolupracovníky. Svým obsahem doplňuje profil sestry a vytváří dobré psychické zázemí pro sluchově postiženého klienta s komunikační barierou. Podstatnou součástí předmětu je praktická výuka obouruční a jednoruční prstové abecedy a tématické celky základů znakového jazyka.
Volitelný předmět je vyučován ve spolupráci as Institutem Neslyšících pro specializované vzdělávání, o.s., Záběhlická 1728/75, Praha 10.
Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS), 2. ročník (LS), 2. ročník (ZS), 1. ročník (LS), 1. ročník (ZS)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020.