VŠZDRAV:VSZPS11722 Zdravotnická psychologie 2 - Informace o předmětu
VSZPS11722 Zdravotnická psychologie 2
Vysoká škola zdravotnickáléto 2020
- Rozsah
- 4/2. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická - Rozvrh
- So 22. 2. 14:30–16:00 Učebna 11, Duškova, So 21. 3. 14:30–16:00 Učebna 11, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSZPS11722/cvB: So 22. 2. 16:15–17:45 Učebna 11, Duškova, L. Emrová - Předpoklady
- Etika, Filozofie, Odborná latinská terminologie, Obecná a vývojová psychologie, Sociologie, Zdravý životní styl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecná sestra (program VŠZDRAV, OSE)
- Cíle předmětu
- Porozumět subjektivnímu prožívání nemoci a prožívání nemoci v čase. Pochopit psychosomatické vztahy vzniku onemocnění, nemoc jako určitý druh sociální deviace. Seznámit s reakcemi nemocných. Porozumět problematice sociální patologie. Naučit odlišit jednotlivé behaviorální poruchy.
- Výstupy z učení
- - používat odbornou terminologii
- vysvětlit základní pojmy
- popsat subjektivní prožívání nemoci v čase
- vysvětlit vztahy mezi tělesnou a psychickou stránkou nemoci
- definovat psychologickou problematiku ve vztahu k ošetřovatelství
- vyjmenovat zásady terapeutického rozhovoru - Osnova
- 1. Psychologie nemocného
Autoplastický obraz nemoci, poměr pacienta k nemoci, bolest akutní, chronická, duševní, somatická
Psychoterapie bolesti, strach, úzkost - 2. Informační teorie psychiky, struktura psychiky
Charakteristika lidské psychiky, psychické děje, stavy zúženého vědomí – engramy
Engramické události jako aspekty potencionální i skutečné příčiny nemoci - 3. Zdravé a narušené psychosoma
Koncepce psychického zdraví a nemoci
Somatické aspekty zdraví, psychické aspekty zdraví, duchovní aspekty zdraví
Nemoc v odlišném pohledu celostních terapií a systémů. Pojem zdraví, zdravotní stav - 4. Poruchy psychologických procesů a stavů
Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska
Poruchy procesů vnímání, paměti, myšlení, citů, vůle
Stručný přehled psychoteraupetických systémů, psychologické směry a postupy - 5. Psychologie ženy a těhotenství
Psychika ženy, stereotyp pohlavních rolí, psychika ženy v závislosti na reprodukčním cyklu, sexualita ženy
Prenatální psychologie, psychologie těhotenství, sexualita v těhotenství
Emoční poruchy v těhotenství, psychosomatika v těhotenství
Rodina a jiná sociální opora ženy v těhotenství
Psychologické aspekty interrupce a potratu.
Psychické poruchy po porodu
Obsahové zaměření cvičení: - 1. Extrospekce a poznání jiných lidí. Využití poznatků z psychologie, stanovisek k různým druhům typologií
- 2. Sebevýchova – duševní hygiena. Seznámení se s relaxačními technikami a jejich využitím (Schulzův autogenní trénink, dechová cvičení), ukázky muzikoterapie, dotykové terapie
- 3. Aktivní sociální učení. Nácvik verbální a neverbální komunikace v interpersonálním styku. Umění rozhovoru v sociální interakci, navázání kontaktu, schopnost empatie, umění naslouchání, základní asertivní techniky
- 4. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného
- 5. Terapeutické rozhovory s nemocnými
- 6. Autoregulační metody, podmínky změny, nová úroveň myšlení a sebeuvědomění
- 1. Psychologie nemocného
Autoplastický obraz nemoci, poměr pacienta k nemoci, bolest akutní, chronická, duševní, somatická
- Literatura
- povinná literatura
- HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
- KYMROVÁ, E. Holistické přístupy v psychologii. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-0-0. info
- HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
- RAUDENSKÁ, J. a A. JAVŮRKOVÁ. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8. info
- VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info
- doporučená literatura
- JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-179-6. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2. info
- ZACHAROVÁ, E., M. HERMANOVÁ a J. ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2068-5. info
- Metody hodnocení
- Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 450 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie nemocných. Směřuje ke kvalitnějšímu poznání nemocného a k pochopení jeho potřeb i problémů, které mu nemoc přináší. Prohlubuje poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládaní náročných situaci v péči o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající jedince.
Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Psychologie nemocného. Autoplastický obraz nemoci. Poměr pacienta k nemoci. Bolest akutní a chronická. Psychoterapie bolesti. Strach a úzkost. Duševní změny tělesně nemocných (změny citů, chování, změny sebehodnocení). Hierarchie hodnot a změny hodnotového systému při nemoci. Změny postoje k životu a doporučená beletrie
2. Psychologie zdravotnického pracovníka. Vztah mezi lékařem a nemocným. Vztah mezi nemocným a všeobecnou sestrou. Vzájemné vztahy mezi zdravotnickými pracovníky. Psychologická problematika umírání a smrti
3. Zdravotnické a domácí prostředí. Prostředí v roli léčebného činitele. Vztahy mezi nemocnými. Hospitalismus. Návštěvy, příbuzní a jejich psychologický efekt pro nemocného
4. Problematika konkrétních chorob z psychologického hlediska. Psychosomatické a somatopsychické vztahy, jejich odraz v ošetřovatelství
5. Psychologická příprava na pracovní a sociální zařazení nemocného - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/VSZPS11722