ZZINS1531 Informační systémy ve zdravotnictví 1

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
0/7. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radek Polák (přednášející)
Garance
Mgr. Radek Polák
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
So 4. 4. 15:25–18:25 Učebna 10, Duškova, Pá 17. 4. 17:05–19:20 Učebna 10, Duškova
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Etika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- zprostředkovat znalosti a dovednosti, které budou studenti potřebovat k úspěšnému a efektivnímu využívání výpočetní techniky a jejího programového vybavení na trhu práce se zaměřením na zdravotnictví (NIS).
Výstupy z učení
- správně používat IT terminologii
- používat různé softwarové soubory
- zpracovávat text, data a statistické analýzy
- online vyhledávat v odborné literatuře a jiných informačních zdrojích
- pracovat s elektronickou dokumentací v rozsahu profese zdravotnického záchranáře
Osnova
  • Obsahové zaměření cvičení:
    1. Úvod
    Základní pojmy ICT
    Jednotky paměti a média pro ukládání dat
    Počítačové sítě
    Bezpečnost a právní specifika
    2. Nastavení PC a správa souborů
    Správa napájení PC a správa tisku
    Konfigurace pracovní plochy
    Správa souborů
    Použití kompresních a antivirových programů.
    3. Služby sítě Internet
    Přehled služeb sítě Internet a základní pojmy
    Konfigurace a ovládání internetového prohlížeče
    Vyhledávání informací a výstupy i Internetu
    Sdílení souborů
    Použití elektronické pošty
    4. Textový editor (MS Office – Word, LibreOffice – Writer)
    Nastavení a ovládání aplikace
    Formátování písma a odstavců
    Nastavení stránky
    Záhlaví a zápatí dokumentu
    Vkládání a přizpůsobení grafických prvků
    Hromadná korespondence
    Efektivní psaní bakalářské práce (styly, víceúrovňové seznamy, obsah, vysvětlivky, poznámky pod čarou, použití osnovy)
    Základní pravidla typografie
    Ukládání a tisk dokumentů
    5. Tabulkový kalkulátor (MS Office – Excel, LibreOffice – Calc)
    Nastavení a ovládání aplikace
    Vytváření a formátování tabulek
    Použití vzorců a funkcí
    Vytváření a úprava grafů
    Příprava tiskových výstupů
    Propojení s textovým editorem
    6. Prezentace (MS Office – PowerPoint, LibreOffice – Impress)
    Nastavení a ovládání aplikace
    Vytváření snímků a vkládání objektů (rozložení snímku, motivy)
    Formátování textových a grafických objektů
    Přechodové efekty, animace, zvuk a video
    Tiskové výstupy
    7. Databáze (MS Office – Access, LibreOffice - Base)
    Základní pojmy
    Nastavení a ovládání aplikace
    Tabulky, dotazy, formuláře, sestavy
    8. Informační systémy ve zdravotnictví
    Uplatnění v rámci IZS
Literatura
    povinná literatura
  • POLÁK, Radek. Informační systémy ve zdravotnictví. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2013. info
  • MĚCHURA, Ondřej. Prezentace závěrečné práce. In Skripta k předmětům Výzkum v ošetřovatelství, Výzkum v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Praha: Maurea, 2013, s. 97-103. ISBN 978-80-902876-9-3. info
  • CHÁBERA, J. ECDL – Průvodce přípravou na testy. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3144-2. info
  • ŠŤEDROŇ, B. Open Source software ve veřejné správě a soukromém sektoru. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3047-9. info
    doporučená literatura
  • Pozn. Vývoj v oblasti informačních technologií jde velmi rychle dopředu, literaturu a počítačové programy bude vždy nutno aktualizovat.
  • PECINOVSKÝ, J. Office 2007 podrobný průvodce. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1962-7. info
  • PECINOVSKÝ, J. Word 2007 podrobný průvodce. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1959-7. info
  • ŠPUNDA, M. a J. DUŠEK. Zdravotnická informatika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1378-9. info
Výukové metody
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Metody hodnocení
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován s ohledem na prudký rozvoj informačních technologií a jeho úkolem je zprostředkovat znalosti a dovednosti, které budou studenti potřebovat k úspěšnému a efektivnímu využívání výpočetní techniky a jejího programového vybavení na trhu práce se zaměřením na zdravotnictví. Studenti budou proškoleni na aplikacích, které jsou ve společnosti majoritní, ale budou seznámeni i s alternativními minoritními programy.
Důraz bude kladen na činnosti, které mají prioritní místo v profesním životě. Poskytne základ pro používání různých softwarových souborů, zpracování textu, zpracování dat, statistické analýzy a online vyhledávání v odborné literatuře.
Předmět poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracovaní textu, prezentace dat, statistické analýzy a online vyhledávání odborných databázi.
    Rozsah individuální práce studentů je 5 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS), 3. ročník (LS), 2. ročník (LS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
    1. Ergonomie počítačového pracoviště. Kartotéka. Práce se schránkou
    2. Tvorba tiskové stránky. Předávání dat na dálku. Archivace dokumentů
    3. Práce s CD ROM. Vyhledávání dat (např. Biblomedica, encyklopedie- např. Encarta apod.). Rešerže
    4. PowerPointová prezentace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2021.