VSOPDV5453 Ošetřovatelská péče v dermatovenerologii

Vysoká škola zdravotnická
léto 2021
Rozsah
3/4. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Ivana Kuklová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Ivana Kuklová, CSc.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh
Pá 23. 4. 8:50–14:05 Učebna 1, Duškova
Předpoklady
KREDITY_MIN(149)
Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb pacientů změněných v souvislosti s onemocněními postihujícími kůži a pohlavní orgány a seznamuje studenty s odlišnostmi multidisciplinární péče v rámci ambulantních a lůžkových zdravotních služeb.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- definuje posuzování aktuálního klinického stavu kůže
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- připravit pacienta ke standardním diagnostickým vyšetřením, procedurám a testům
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění
Osnova
  • 1. Ekzémové onemocnění, akutní a chronický kontaktní ekzém, atopický ekzém
  • 2. Hnisavé onemocnění kůže
  • 3. Kožní nádory, bazaliom, melanom


    Obsahové zaměření cvičení:
    (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • 1. Ošetřovatelská péče u vybraných onemocnění v dermatovenerologii
  • 2. Aplikace ošetřovatelských modelů v dermatovenerologii
  • 3. Specifika edukačního procesu u pacientů s dermatovenerologickým onemocněním
Literatura
    povinná literatura
  • MAZALÁNOVÁ, A. Ošetřovatelská péče v dermatovenerologii. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3422-4. info
  • CETLOVSKÁ, P., K. PIZINGER a J. ŠTOK. Kožní změny u interních onemocnění. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1004-4. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Dermatologie v kasuistikách. Praha: Mladá Fronta, 2008. ISBN 978-80-204-1875-3. info
  • ŠTOK, J. Dermatovenerologie. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-246-1360-4. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • POKORNÁ, A. a R. MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 150 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Charakteristika dermatovenerologii jako oboru
2. Diagnostika. Terapie
3. Prevence kožních onemocnění a hygiena kůže
4. Scabies, boreliové infekce, urticaria. Lupénka
5. Plísňové onemocnění kůže
6. Scabies, boreliové infekce, urticaria
7. Pohlavně přenosné nemoci


Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství.


Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022.