ZZOPPS2361 Ošetřovatelská péče v psychiatrii

Vysoká škola zdravotnická
léto 2021
Rozsah
12k+23s. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Rozvrh
So 20. 3. 8:50–14:05 Učebna 9, Duškova, So 24. 4. 8:50–12:35 Učebna 11, Duškova
Předpoklady
KREDITY_MIN(137)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Cílem je získat základní znalosti příčin, příznaků duševních chorob a jejich akutních atakách, o symptomatologii, syndromologii, nosologii včetně drogových závislostí a suicidálních aktivitách tak, aby byli schopni poskytovat předlékařskou první pomoc a asistovat u lékařské pomoci u psychiatrických akutních a život ohrožujících stavech, respektovat práva a důstojnost pacientů / klientů a orientovat se v právní problematice psychiatrie.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- popsat příznaky duševních chorob včetně drogových závislostí
- poskytovat předlékařskou první pomoc a asistenci při psychiatrických atakách a život ohrožujících stavech
- ovládat právní a sociální aspekty psychiatrie
- zvládnout přístup k agresivním, nebezpečným pacientům
- aplikovat zásady první pomoci v oblasti duševních krizí
Osnova
  • Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • 1. Koncepce a organizace psychiatrické péče v ČR 2. Ošetřovatelská problematika psychiatrického ošetřovatelství. Vývoj psychiatrického ošetřovatelství, trendy v psychiatrii. Péče o duševní zdraví, prevence duševních poruch. Organizace psychiatrické péče. 3. Specifika psychiatrického ošetřovatelství 4. Klasifikace duševních poruch, diagnostika, klinický obraz, léčba, rehabilitace: Organicky podmíněné psychické poruchy, schizofrenie, afektivní poruchy, závislosti, poruchy osobnosti, poruchy příjmu potravy, neurotické poruchy, suicidální syndrom, agresivní syndrom 5. Specifické prvky práce zdravotnického záchranáře a zvláštnosti organizace práce v psychiatrických zařízeních, ambulance, denní a docházkový pobyt, lůžkové oddělení a léčebny. Stacionáře, sanatoria, krizová centra a lázně. 6. Zvláštnosti ošetřování nemocných se somatickým onemocněním spojeným s duševní poruchou. Porod, onkologické diagnózy, úrazy s trvalými následky 7. Ošetřovatelství v dětské a dorostové psychiatrii 8. Ošetřovatelství v gerontopsychiatrii
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATENKOVÁ, N a KOL. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0. info
  • PETR, T. a E. MARKOVÁ. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4236-6. info
    doporučená literatura
  • WOLF, D. Jak překonat strach, úzkost, paniku, fobie. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0618-9. info
  • PEŠEK, R. Sám sobě psychoterapeutem, aneb, Co opravdu pomáhá zvládat úzkosti a deprese: pohledem kognitivně behaviorální terapie. Praha: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-85-5. info
  • MOTLOVÁ, BANKOVSKÁ a F ŠPANIEL. Schizofrenie: jak předejít relapsu, aneb, Terapie pro 21. století. Mladá fronta, 2017. ISBN 978-80-204-4287-1. info
  • HERDMAN, T a S KAMITSURU ED. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
  • NOVÁK, T a LÁSKOVÁ. Peklo v duši: deprese a mánie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5851-0. info
  • SKOPOVÁ, J. Schizofrenie - vážné, ale dobře léčitelné onemocnění: informace pro pacienty a jejich blízké. Praha: Galén, 2016. ISBN 978-80-7492-232-9. info
  • DUŠEK, K a VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 2., přepr. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4826-9. info
  • HOSÁK, L, M HRDLIČKA J LIBIGER a KOL. Psychiatrie a pedopsychiatrie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8. info
  • LÁTALOVÁ, K. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4. info
  • KUČEROVÁ, H. Psychiatrické minimum. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4733-0. info
  • HOSÁKOVÁ, J. Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Opava: Slezská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7248-442-3. info
Metody hodnocení
Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu klinických předmětů. Seznamuje s klinickými stavy a potřebami pacientů změněných v souvislosti s psychickými poruchami, které významně ovlivňuji zdraví a kvalitu života člověka. Informuje o multidisciplinárním přístupu k péči o duševní zdraví a psychiatrických stavech. Objasňuje odlišnosti individuální péče v zařízeních různých forem zdravotních služeb. Studenti se při studiu seznámí se zvláštnostmi ošetřovatelské péče u pacientů/klientů s duševními poruchami při neodkladné péči. Důraz je kladen na pohled na klienta jako biopsychosociální bytost.

Studijní pomůcky:
TOŠNAROVÁ, H. Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
Cvičné kazuistiky.
Instruktážní videa.
Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.