VŠZDRAV:PAVYP1242 Výzkum v porodní asistenci - Informace o předmětu
PAVYP1242 Výzkum v porodní asistenci
Vysoká škola zdravotnickáléto 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. (přednášející)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová - Rozvrh
- Čt 10. 3. 10:30–14:35 Učebna 13, Duškova, Pá 11. 3. 8:50–12:55 Učebna 7, Duškova
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- KREDITY_MIN(87)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Porodní asistence (program VŠZDRAV, PA)
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti ošetřovatelství. Vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat úlohu ošetřovatelského výzkumu v porodní asistenci
- formulovat cíle a hypotézy
- popsat výzkumný proces
- definovat výzkumné metody
- zpracovat výzkumnou zprávu. - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- 1. Porodní asistence a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický (ošetřovatelský).
- 2. Priority výzkumu pro 21. století.
- 3. Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu. Podíl porodní asistentky na výzkumné činnosti. Metody používané ve výzkumné činnosti.
- 4. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení. Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy.
- 5. Aplikace výzkumu v klinické praxi.
- 6. Účast porodní asistentky ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum. Porodní asistentka sama je objektem výzkumu, porodní asistentka ověřuje prototipy nových technických prostředků. Obsahové zaměření cvičení:
- 1. Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
- 2. Formulace hypotéz – modelové situace.
- 3. Formulace cílů – modelové situace.
- 4. Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
- 5. Navržení výzkumné metody – modelové situace.
- 6. Statistické výpočty – postup.
- 7. Analýza získaných dat a proměnných veličin.
- 8. Sestavení výzkumné zprávy.
- 9. Interpretace výsledků výzkumu.
- 10. Diskuze a doporučení.
- Literatura
- povinná literatura
- GURKOVÁ, E. a R. ZELENÍKOVÁ. Klinické prostředí v přípravě sester: organízace, strategie, hodnocení. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0583-0. info
- HENDL, J. a J. REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
- EGER, L. a D. EGEROVÁ. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4. info
- doporučená literatura
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. info
- GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. 2. vyd. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-304-2. info
- KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. info
- BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2. info
- Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalosti a dovednosti získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopností kreativity. Naučí studenty základům kritického vědeckého myšlení, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Naučí je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracovaní a vyhodnocovaní výsledků.
Studijní pomůcky:
TOŠNAROVÁ, H. Výzkum v ošetřovatelství. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním studijním systému .
NĚMCOVÁ, J. et al. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním studijním systému.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2022/PAVYP1242