VSZNJ3169 Znakový jazyk

Vysoká škola zdravotnická
léto 2022
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VSZNJ3169/cv3: Út 1. 3. 8:30–11:10 Učebna 13, Út 29. 3. 8:30–11:10 Učebna 6, Út 12. 4. 8:30–11:10 Učebna 6
VSZNJ3169/cv4: Út 1. 3. 8:30–11:10 Učebna 4, Út 29. 3. 8:30–11:10 Učebna 7, Út 12. 4. 8:30–11:10 Učebna 7
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:

- poskytnout základní informace o psychosociální problematice handicapovaných lidí (neslyšící) se zaměřením především na schopnost dorozumění se s člověkem, který se ocitne ve zdravotnickém zařízení za pomocí znakového jazyka

- seznámit s problematikou neslyšícího dítěte v souvislosti se zásahem do života rodiny
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat základní znakové pojmy
- používat odborné pojmy ve vztahu k profesi
Osnova
  • Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Úvod do znakového jazyka
  • 2. Nácvik jednotlivých znakových pojmů:
  • - Pozdravy
  • - Spojky a předložky
  • - Osoby
  • - Číslovky
  • - Slovesa určená pro nutnou komunikaci v daném programu
  • - Zájmena
  • - Určení času a doby
  • - Pojmy z léčebné a pracovní terapie
  • - Obecné komunikační fráze při ošetřovatelské péči
  • - Anatomie člověka
  • 3. Průběžné opakování získaných pojmů formou jednoduchých vět
  • 4. Průběžný nácvik zpětné vazby ve znakovém jazyce
  • 5. Samostatné tvoření a ukazování jednoduchých vět v rámci získaných znaků
  • 6. Základní znaky pro oběhový aparát
  • 7. Průběžné opakování získaných pojmů formou jednoduchých vět
  • 8. Průběžný nácvik zpětné vazby ve znakovém jazyce
Literatura
    povinná literatura
  • HUDÁKOVÁ, A. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Tamtam: Středisko rané péče, 2005. info
    doporučená literatura
  • GABRIELOVÁ, D., J. PAUR a J. ZEMAN. Slovník znakové řeči. 1. vyd. Praha: Horizont, 1988. info
Informace učitele
Předmět je koncipován jako praktický. Výuka znakové řeči se podílí na odborném a specializačním vzdělání studentů. Vytváří předpoklady pro pracovní uplatnění při komunikaci s neslyšícím klientem, jeho rodinou a spolupracovníky. Svým obsahem doplňuje profil sestry a vytváří dobré psychické zázemí pro sluchově postiženého klienta s komunikační barierou. Podstatnou součástí předmětu je praktická výuka obouruční a jednoruční prstové abecedy a tematické celky základů znakového jazyka.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, zima 2022, léto 2023, léto 2024.