VŠZDRAV:FYPED11211 Pedagogika a edukační činnost - Informace o předmětu
FYPED11211 Pedagogika a edukační činnost ve fyzioterapii 1
Vysoká škola zdravotnickáléto 2023
- Rozsah
- 2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Kontaktní osoba: Mgr. Iva Řehořová
- Rozvrh
- Po 20. 3. 10:30–13:45 Učebna 9, Duškova, Po 27. 3. 12:10–15:25 Učebna 9, Duškova, Po 3. 4. 11:20–12:55 Učebna 9, Duškova, Po 17. 4. 8:50–12:05 Učebna 9, Duškova, St 26. 4. 13:00–16:15 Učebna 9, Duškova
- Předpoklady
- FYANA11111 Anatomie 1 && FYBIF1112 Biofyzika && FYCFY11111 Cvičení z fyzioterapie 1 && FYDID11111 Základy didaktiky tělesné výchovy 1 && FYFIL1111 Filozofie a zdravotnická etika && FYINL1111 Infekční lékařství && FYLAT1111 Odborná latinská terminologie && FYPAK1111 Pohybové aktivity v rehabilitaci && FYPP1111 První pomoc && FYPSY11111 Obecná, vývojová, sociální a zdravotnická psychologie 1 && FYREP1112 Rehabilitační propedeutika && FYSOP11111 Souvislá odborná praxe 1 && FYTER11111 Fyzikální terapie 1 && FYVEZ1111 Veřejné zdravotnictví && FYVYM11111 Vyšetřovací metody 1 && FYZFY1112 Základy fyzioterapie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cíle studijního předmětu:
seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče. Získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu. Dále naučit studenty přistupovat k pacientům profesionálně a s respektem, naučit zásadám a dovednostem adekvátní komunikace s pacienty, se spolupracovníky, s rodinnými příslušníky a dalšími osobami. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student/ka umí:
- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- definovat zásady komunikačního procesu na různých úrovních sociálních vztahů
- zvládnout adekvátní způsoby komunikace s pacienty, rodinnými příslušníky i jinými zdravotnickými pracovníky navzájem
- vyjmenovat základní pojmy a souvislosti z oblasti teorie speciální pedagogiky
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů/pacientek
- analyzovat základní dovednosti v interpersonální komunikaci
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti. - Osnova
- Obsahové zaměření přednášek:
- - Předmět a cíle pedagogiky.
- Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky.
- - Výchovný proces.
- Význam výchovy v profesi fyzioterapeuta.
- - Vymezení základních pojmů v edukaci.
- - Druhy edukace.
- Primární edukace.
- Sekundární edukace.
- Terciární edukace.
- Komunikace jako podmínka každého sociálního vztahu.
- - Pravidla pro efektivní komunikaci, komunikace jako společenská interakce mezi lidmi.
- - Faktory ovlivňující komunikaci, osobnost, schopnost přijímat, komunikační tunel. Emoce a jejich účinek na komunikaci.
- - Komunikace verbální, nonverbální, komunikace se symboly, sociální komunikace.
- - Profesionální komunikace, komunikace a subordinace ve zdravotnickém týmu.
- Pojetí edukace.
- - Komunikace v edukačním procesu.
- - Proces edukace ve zdravotnickém zařízení.
- Zhodnocení/posouzení edukanta.
- Vyhodnocení edukačních potřeb.
- Projektování edukace.
- - Edukační cíle.
- - Didaktické zásady edukace.
- - Edukační metody.
- - Učební pomůcky a didaktická technika.
- - Sestavení edukačního plánu.
- - Realizace edukačního procesu.
- - Dokumentace v edukačním procesu.
- - Osobnost edukátora.
- - Edukační standardy.
- - Vzdělávací systém v ČR.
- - Celoživotní vzdělávání.
- - Speciální pedagogika, spolupracující disciplíny, základní terminologie a struktura oboru.
- - Metody diagnostiky, intervence a prevence ve speciální pedagogice
- - Norma a normalita ve speciální pedagogice, individuálně vztahový přístup k jedincům s postižením
- - Historie vztahu společnosti k lidem s postižením a současné integrační paradigma speciální pedagogiky.
- - Specifika osobnosti a socializace lidí s jednotlivými typy postižení
- - Problematika jedinců s mentálním postižením nebo psychickými poruchami
- - Problematika jedinců s postižením zraku a s postižením sluchu
- - Problematika jedinců s narušenou komunikační schopností
- - Problematika jedinců s tělesným postižením
- - Problematika jedinců s dlouhodobým onemocněním.
- - Problematika jedinců s vícečetným postižením a sociálním znevýhodněním
- - Systém péče a legislativy v rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče.
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, J. Psychologie učení. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2853-2. info
- ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3. info
- doporučená literatura
- VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3. info
- GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a podpora pacienta. 1. vyd. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1. info
- ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info
- MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. info
- EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info
- PLEVOVA, I a SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8. info
- POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
- Metody hodnocení
- Docházka 80 %
Zápočtový test (2x + min. 70% úspěšnost)
Zkouška - Informace učitele
- Předmět je koncipován jako teoretický, je součástí komplexu předmětů z oblasti dovedností ve fyzioterapii. Je zaměřen na význam vzdělávání, na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci fyzioterapeuta. Soustředí se na specifika edukačního procesu v systému komplexní péče o osoby se speciálními potřebami v duchu současného integračního paradigmatu, budování speciálně pedagogických kompetencí. Předmět tvoři zaklad profesionálních znalostí a dovedností při navazování kontaktu a získáváni důvěry pacienta pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby.
Studijní pomůcky:
HLINOVSKÁ, J. Základy pedagogiky a edukace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV.
KYMROVÁ, E. Komunikace. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004, v informačním systému IS VŠZDRAV - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2023/FYPED11211